Ine Eriksen Søreide (H): Hva er regjeringens vurdering av sikkerhetsimplikasjonene ved denne kontraktstildelingen, sett i lys av at regjeringen i fjor besluttet at kontroll med utvinning av petroleum på norsk sektor og transport av gass i rør til Europa skal forstås som «grunnleggende nasjonal funksjon» etter sikkerhetsloven?
Begrunnelse
For kort tid siden ble det kjent at det statseide kinesiske oljeselskapet China Oilfield Services (COSL) er tildelt flere borekontrakter på norsk sokkel. Konkret skal selskapet operere tre borerigger på norsk sokkel de neste årene, der en av riggene skal bore for Vår Energi i Barentshavet, og to andre for Equinor i Nordsjøen.
Gjennom en årrekke har norske etterretnings- og sikkerhetstjenester advart mot at land Norge ikke har sikkerhetssamarbeid med, forsøker å skaffe seg tilgang til kritisk norsk infrastruktur. De samme tjenestene utpeker norsk petroleumssektor som et særlig utsatt mål sett i lys av trusselbildet.
3. august 2018 uttalte partileder og daværende stortingsrepresentant Trygve Slagsvold Vedum til Nationen at han «vil holde kinesere unna Norge», og pekte særlig på tre områder der han ville ha kontroll med kinesiske selskaper: Eierskap til naturressurser, tilgang til teknologi og deltakelse i bygging av infrastruktur.
Etter den siste tidens kontraktstildelinger vil en betydelig andel av riggene som opererer på norsk sokkel være statseide kinesiske rigger. Skulle den internasjonale spenningen eskalere ytterligere fremover, for eksempel knyttet til Taiwan, vil disse kontraktstildelingene kunne få betydelige konsekvenser for norsk sikkerhet og evne til å forsyne våre europeiske allierte med olje og gass. Dette må ses i lys av at forholdet til andre stater er klart definert som en nasjonal sikkerhetsinteresse i sikkerhetsloven. Videre besluttet regjeringen i fjor at kontroll med utvinning av petroleum på norsk sektor, og transport av gass i rør til Europa også skal forstås som en grunnleggende nasjonal funksjon etter sikkerhetsloven.