Helge Orten (H): Statsråden har sagt at regjeringen vil hjelpe togselskapene med å håndtere følgene av ekstremværet Hans. Det er bra, men togselskapene vet fortsatt ikke hvordan ordningen skal innrettes, omfanget av ordningen eller når den skal være på plass. Det haster for togselskapene som lider ukentlige milliontap.
Når vil ordningen bli klar og når kan vi forvente at en bruløsning er på plass?
Begrunnelse
I en pressemelding 4. september sa Nygård at regjeringen skal hjelpe togselskapene med å håndtere følgene av ekstremværet Hans:
«Regjeringen vil utforme en ordning for å støtte togselskapene som rammes av bruddet på Dovrebanen».
Både persontransporten og godstransporten på jernbanen er nå i krise. Både passasjerene og godskundene er rammet av den dårlige framkommeligheten. Togoperatørene var hardt presset økonomisk allerede før banen ble stengt. De har ikke økonomiske ressurser til å selv dekke kostnadene som følge av at jernbaneforbindelsen er borte. Selskapene frykter at dette kan bli kroken på døra, for både enkeltselskaper og gods på bane i Norge generelt.
Dette føyer seg inn i rekken av utspill og forklaringer fra departementet og Bane NOR som tyder på manglende kriseforståelse. Samtidig som at togselskapene venter på svar om kompensasjon, er det heller ikke noe nytt om hvor lenge vi skal leve med at landet er delt i to. At det fortsatt, nesten en måned etter at brua kollapset, ikke er mulig å si noe om når man kan vente at en løsning er på plasser er smått utrolig.