Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:3059 (2022-2023)
Innlevert: 31.08.2023
Sendt: 01.09.2023
Besvart: 11.09.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Jan Tore Sanner (H)

Spørsmål

Jan Tore Sanner (H): Nok voksne med rett kompetanse i barnehagen er avgjørende for et best mulig tilbud til barna, med gode rammer for lek og utvikling. Regjeringen har sagt at de vil jobbe for at 60 prosent av de ansatte skal være barnehagelærere, men peker på få konkrete tiltak. Samtidig ser vi at andelen barnehagelærere har sunket det siste året og at søkertallene har stupt siden 2021.
Hva vil statsråden konkret gjøre for å nå målene om flere barnehagelærere, oppfyllelse av pedagognormen og sikre en tilstrekkelig bemanning?

Begrunnelse

En av de viktigste oppgavene kommunene har er å sikre en god start på livet med et barnehagetilbud som sikrer barn trygghet, lek og utvikling. Solberg-regjeringen skjerpet pedagognormen og innførte i 2019 en bemanningsnorm som sikret færre barn per voksen og et økt antall barnehagelærere. Dette har gitt en positiv utvikling gjennom flere år.
Fra 2016 til 2021 økte andelen barnehagelærere fra ca. 39 prosent til 43,6 prosent og andelen barnehager som oppfyller bemanningsnormen økte fra 55 til 99 prosent. Samtidig steg antallet søkere til barnehagelærerutdanningen sterkt frem mot 2021.
Nå er det en bekymringsfull situasjon med sterk reduksjon i søkertallene til barnehagelærerutdanningen og nedgang i andelen pedagoger i barnehagene sist år. SSB har pekt på at vi mangler om lag 20 000 årsverk med barnehagelærere for å nå målet om 60 prosents andel. Selv med lavere barnekull vil dette kreve tiltak som kan bidra ytterligere til en positiv utvikling i årene som kommer.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Jeg er skjønt enig med representanten i at en av kommunens viktigste oppgaver er å gi alle barn et best mulig barnehagetilbud. For å kunne sikre gode barnehagetilbud, må vi prioritere at barnehagene har nok ansatte med god og relevant kompetanse. Regjeringen vil jobbe for at 60 prosent av de ansatte i barnehagen skal være barnehagelærere. Et langsiktig mål og en ambisjon om 60 prosent barnehagelærere er et viktig signal for hvordan regjeringen ønsker at barnehagesektoren skal utvikle seg frem mot 2030.
I 2022 oppfylte 99 prosent av barnehagene bemanningsnormen. I statsbudsjettet for 2022 økte vi kommunenes frie inntekter med 100 mill. kr begrunnet med behovet for flere barnehagelærere. Vi vil fortsette å jobbe for både å øke kompetansen blant de ansatte og se på hvordan vi kan sikre barna nok personale. Eventuelle budsjettkonsekvenser framover må håndteres i det årlige budsjettprosessene.
Sammen med forsknings- og høyere utdanningsministeren har jeg satt i gang et samarbeid med sentrale parter i barnehagesektoren om hva vi kan gjøre for å rekruttere og beholde flere lærere. Vi skal sammen lage en strategi med konkrete tiltak for å få flere til å velge en grunnskole- eller barnehagelærerutdanning, ta jobb i barnehagen eller skolen og ønske å bli i læreryrket.
Vi har allerede satt i gang en rekke konkrete tiltak. Og vi har flere gode ordninger som kan videreutvikles, deriblant arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning. Tiltaket er rettet mot assistenter uten formell kompetanse og mot barne- og ungdomsarbeidere, og bidrar til å kombinere jobb og studier. Vi styrker nå et nasjonalt rekrutteringsprosjekt, koordinert av Høgskolen på Vestlandet. Prosjektet jobber for at flere skal velge læreryrket og for at vi rekrutterer mangfoldig.
Noe av det viktigste vi kan gjøre for å rekruttere og beholde lærere er å sørge for at barnehager og skoler er gode steder å jobbe. Ledere og de ansatte må ha gode rammer i arbeidshverdagen, gode muligheter for etter- og videreutdanning.
Regjeringen er i gang med å utvikle et nytt og bedre system for kompetanse- og karriereutvikling for lærere og andre ansatte i barnehage og skole. Målet er å gi lærere og andre ansatte gode muligheter for kompetanseutvikling gjennom hele arbeidslivet. Det skal også gjøre læreryrket mer attraktivt, og bidra til å rekruttere og beholde lærere i barnehage og skole. En viktig del av dette arbeidet er å bedre overgangen mellom utdanning og yrke, for å sikre at nye lærere blir godt ivaretatt og får god veiledning.
Vi er også i gang med å styrke laget rundt barn og unge. Dette skal også bidra til at læreres arbeidshverdag blir bedre. Videre vil regjeringen til våren legge frem en stortingsmelding om profesjonsutdanningene. Denne skal inneholde tiltak som bidrar til at samfunnet har god tilgang på kompetent arbeidskraft, at profesjonsutdanningene gir rett kompetanse og at vi har utdanninger som rekrutterer fra hele befolkningen.