Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:3052 (2022-2023)
Innlevert: 31.08.2023
Sendt: 31.08.2023
Besvart: 08.09.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Jan Tore Sanner (H)

Spørsmål

Jan Tore Sanner (H): Hvordan vil statsråden fremover sikre at alle timer som er gitt til spesialundervisning faktisk blir gjennomført, og mener statsråden at det er en god nok oversikt og et godt nok system for å sikre dette blant skoleledere, skoleeier og statsforvalter i dag?

Begrunnelse

I vinter gjennomførte NRK en større undersøkelse om spesialundervisning i skolen og hvorvidt timene og vedtakene ble fulgt opp og gjennomført. Nesten 50 000 elever har vedtak om spesialundervisning og det er tydelig variasjon mellom fylker og kommuner i hvordan spesialundervisningen blir brukt og tolket.
Blant resultatene i NRKs undersøkelsene fant de at 22,6 prosent av rektorene svarte at de ikke har oversikt over hvor mange av timene med spesialundervisning som ble gjennomført. Videre svarte 63,3 prosent at ikke alle timene ble gjennomført slik de skulle. 53 prosent svarte at de ikke har god nok tilgang på ansatte i spesialundervisningen og over 25 prosent mener at spesialundervisningen ikke fungerer godt nok til at elevene når sine mål.
Barneombudet har kommentert at kommunene må få på plass systemer som sikrer at vedtak og rettigheter blir oppfylt.
Flere saker i mediene har pekt på konsekvenser dersom oppfølgingen kommer inn for sent, eller oppleves utilstrekkelig, som NRK sine saker om Storm, “Christian” og Troy.
Statsråden sitter med øverste ansvaret for at loven følges og at systemet fungerer, og det er et tydelig behov for å fortsette løftet for spesialundervisningen som ble igangsatt under Solberg-regjeringen.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Jeg er som representant Sanner opptatt av at alle barn og elever, også barn med særskilt behov for tilrettelegging, skal få et godt tilrettelagt og inkluderende pedagogisk tilbud. Vi har mange tiltak som skal bidra til dette.
Det er alvorlig når elever ikke får det tilbudet de har krav på. Når kommunen har fattet vedtak om at eleven skal få spesialundervisning, må vi kunne forvente at eleven får den opplæringen og de tilretteleggingstiltakene som framgår av vedtaket. I tilfelle det ikke gjøres, er det avvik som kan avdekkes gjennom tilsyn. Kommunen og fylkeskommunen har også plikt etter kommuneloven § 25-1 til å ha internkontroll for å sikre at regelverket blir fulgt. Målet med internkontrollen er å sikre at elevene får opplæring i henhold til regelverket og at de får oppfylt sine rettigheter, og et sentralt element i arbeidet med internkontroll er å avdekke og følge opp brudd på regelverket.
Regjeringen vil gjennom kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis fortsette å styrke kompetansen til ansatte i barnehager og skoler og i det lokale støttesystemet, slik at de blir i bedre stand til å forebygge, fange opp og følge opp alle barn og elever. Satsingen skal også bidra til at kommunene har kompetanse til å se når det vil være nødvendig å hente inn spesialisert kompetanse og veiledning fra Statped. I 2023 er det 150 mill. kr som går til kompetanseløftet.
I 2023 økte vi antall videreutdanningsplasser i spesialpedagogikk. 571 barnehagelærere og nesten 1500 lærere har fått tilbud om videreutdanning i spesialpedagogikk, og det er henholdsvis over 300 og 500 flere tilbud enn i fjor. Dette er veldig gode resultater som er viktige for at barn og unge framover skal få tilbudet de har krav på.
Manglende oppfølging av vedtak om spesialundervisning kan være svært uheldig for den det gjelder, og jeg vil derfor se nærmere på om det er andre tiltak som bedre kan sikre elevene tilstrekkelig oppfølging av slike vedtak. I den sammenheng viser jeg til at en enstemmig utdannings- og forskningskomite i forbindelse med vedtak om ny opplæringslov har bedt regjeringen om å komme tilbake til Stortinget med en vurdering av hvordan gjennomføring av vedtak om spesialundervisning kan sikres, og påklages.
Jeg viser ellers til at det er kommunene og fylkeskommunene som har ansvaret for at kravene i opplæringsloven blir oppfylt, og til å stille til disposisjon de ressursene som er nødvendige for at kravene skal kunne oppfylles.
Det vil alltid være en avveiing hvor mye kommunene skal være pliktig til å rapportere til staten. Vi har statistikk over hvor mange timer spesialundervisning det er gjort vedtak om, men vi har ikke statistikk på om timene faktisk er gjennomført. Det er utfordringer med at vi ikke har oversikt over timer som ikke blir gjennomført, men jeg mener ikke nødvendigvis at løsningen er nye og omfattende rapporteringssystemer som er nasjonale. Det viktigste er at den enkelte skole og kommunen har denne oversikten, og sikrer at innvilget spesialundervisning blir gjennomført. Jeg vil komme tilbake til Stortinget slik Stortinget har bedt om og jeg vil fortsette å utvikle kompetansen i sektoren.