Jan Tore Sanner (H): Hvordan vil statsråden fremover sikre at alle timer som er gitt til spesialundervisning faktisk blir gjennomført, og mener statsråden at det er en god nok oversikt og et godt nok system for å sikre dette blant skoleledere, skoleeier og statsforvalter i dag?
Begrunnelse
I vinter gjennomførte NRK en større undersøkelse om spesialundervisning i skolen og hvorvidt timene og vedtakene ble fulgt opp og gjennomført. Nesten 50 000 elever har vedtak om spesialundervisning og det er tydelig variasjon mellom fylker og kommuner i hvordan spesialundervisningen blir brukt og tolket.
Blant resultatene i NRKs undersøkelsene fant de at 22,6 prosent av rektorene svarte at de ikke har oversikt over hvor mange av timene med spesialundervisning som ble gjennomført. Videre svarte 63,3 prosent at ikke alle timene ble gjennomført slik de skulle. 53 prosent svarte at de ikke har god nok tilgang på ansatte i spesialundervisningen og over 25 prosent mener at spesialundervisningen ikke fungerer godt nok til at elevene når sine mål.
Barneombudet har kommentert at kommunene må få på plass systemer som sikrer at vedtak og rettigheter blir oppfylt.
Flere saker i mediene har pekt på konsekvenser dersom oppfølgingen kommer inn for sent, eller oppleves utilstrekkelig, som NRK sine saker om Storm, “Christian” og Troy.
Statsråden sitter med øverste ansvaret for at loven følges og at systemet fungerer, og det er et tydelig behov for å fortsette løftet for spesialundervisningen som ble igangsatt under Solberg-regjeringen.