Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:3049 (2022-2023)
Innlevert: 30.08.2023
Sendt: 31.08.2023
Besvart: 07.09.2023 av kultur- og likestillingsminister Lubna Boby Jaffery

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Hvordan kan banker ilegge restriksjoner på et kundeforhold, all den tid kundene ikke er et pliktsubjekt i henhold til lovverket, og hvilken del av finansregelverket tillater bankene å legge hindringer for lovlig virksomhet som pengespill, uten saklighetsgrunnlag?

Begrunnelse

I sitt svar på mitt spørsmål innlevert 20.08.2023 skriver statsråden følgende:

«Så lenge det er forbudt for bankene å formidle betaling til og fra pengespill uten tillatelse, så må bankene også kunne utforme sin kundeavtale i tråd med dette, for å sikre at de ikke slipper gjennom transaksjoner i strid med forbudet. Det er derfor opp til bankene selv, i lys av finansregelverket og bankens egne retningslinjer for bruk av kort og konto, å vurdere andre konsekvenser for sine kunder dersom de spiller hos utenlandske spillselskap.»

I samme svar skriver statsråden følgende:

"Ja, det stemmer at det ikke er sluttkunden, men bankene, som er pliktsubjekt for betalingsformidlingsforbudet i pengespilloven § 5."

«Videre er det ikke forbudt å delta i pengespill som ikke har tillatelse i Norge. Jeg mener at det ikke vil være formålstjenlig å kriminalisere personer som kan ha spille- og gjeldsproblemer.»

Etter mitt skjønn står disse uttalelsene i motsetning til hverandre. Så lenge det er lov for nordmenn å delta i pengespill som ikke har tillatelse i Norge – og privatpersoner heller ikke er pliktsubjekter i henhold til lovverket – går bankene langt utenfor det mandatet bankene er gitt av lovgiver i anledning betalingsformidlingsforbudet. Formålet er ikke å begrense forbrukernes rett til ordinære banktjenester, men å hindre bankene i å utføre slik betalingsformidling. Derfor er det ekstremt viktig for både lovgiver og bankvesen å holde tungen rett i munnen, da utilsiktede og unødvendige handlinger vil føre til svært store konsekvenser for en uskyldig og uavhengig tredjepart – kundene.
Finansforetak kan ikke bare velge og vrake blant sine kunder, de er ilagt en særskilt kontraheringsplikt og har et samfunnsansvar og klare krav til finansiell inkludering. Vi kan ikke ha det slik at bankene velger og vraker kunder og pålegger kundene forpliktelser de ikke har.
Finanstilsynets tolkning av regelverket fremstår svært tydelig. Bankene kan ikke ilegge restriksjoner på grunnlag av pengeoverføringer til og fra pengespillselskaper alene. Lovverket er også tydelige på at det må foreligge saklig grunn for å ilegge sanksjoner, og lovlig bruk – for kunden som ikke er pliktsubjekt – kan vanskelig tolkes som saklig grunn.
På bakgrunn av dette er det vanskelig for meg å skjønne helt hvilken hjemmel som her kan brukes, da kundene utelukkende utfører lovlige handlinger, men likevel blir skadelidende. Jeg finner heller ingen andre eksempler i norsk lovverk der man blir ilagt sanksjoner eller straff for å utføre lovlige handlinger. Det er også poenget med et lovverk.
Jeg håper derfor at statsråden ytterligere kan klargjøre hvorfor nordmenn – kunder – kan bli sanksjonert med betydelige konsekvenser når de ikke gjør noe ulovlig.

Lubna Boby Jaffery (A)

Svar

Lubna Boby Jaffery: At bankkunder ikke er pliktsubjekt etter betalingsformidlingsforbudet, er ikke til hinder for at bankene, som er pliktsubjekt i henhold til forbudet, kan legge restriksjoner for et kundeforhold som ledd i å overholde betalingsformidlingsforbudet. Det at det ikke er gjort straffbart å delta i utenlandske pengespill, betyr ikke at spillerne samtidig har krav på å kunne spille disse spillene uhindret. Noe annet ville ha uthulet hele den norske enerettsmodelIen, som er basert på at det kun er de lovlige norske aktørene som har tillatelse til å tilby pengespill i Norge. Som ledd i å styrke og beskytte enerettsmodellen, er det helt essensielt å gjennomføre tiltak for å stenge de utenlandske pengespillselskapene ute fra det norske markedet. Betalingsformidlingsforbudet er ett av disse tiltakene.
Videre spør representanten om hvilken del av finansregelverket som tillater bankene å legge hindringer for lovlig virksomhet som pengespill, «uten saklighetsgrunnlag».
Det er uklart for meg hvorfor representanten forutsetter at det ikke foreligger saklighetsgrunnlag i disse tilfellene. Både Finanstilsynet, Finansklagenemda og Oslo Tingrett har kommet til at kunders bruk av bankkonto i forbindelse med deltakelse i pengespill som ikke har norsk tillatelse, kan utgjøre saklig grunnlag for å si opp et kundeforhold etter finansavtaleloven 1999.
I sin begrunnelse hevder representant Hjemdal at

«Finanstilsynets tolkning av regelverket fremstår svært tydelig. Bankene kan ikke ilegge restriksjoner på grunnlag av pengeoverføringer til og fra pengespillselskaper alene.»

Representanten opplyser ikke om hvilken uttalelse fra Finanstilsynet hun sikter til, men jeg antar det er Finanstilsynets brev til Finans Norge datert 16.08.2021. (Fotnote 1) Jeg kan ikke se at det er grunnlag for å ta denne uttalelsen til inntekt for at bankene ikke kan legge restriksjoner for et kundeforhold som ledd i å overholde betalingsformidlingsforbudet. Tvert imot uttaler Finanstilsynet at

«[d]et er etter Finanstilsynets vurdering naturlig at banker, som ledd i å overholde forbudet mot å yte betalingstjenester til utenlandske spillselskap, kontakter kunder som prøver å gjennomføre slike betalinger. Bankene har behov for å opplyse berørte kunder om at de ikke har anledning til å gjennomføre slike transaksjoner, og gjøre nødvendige undersøkelser for å overholde forbudet.

Finanstilsynets antar at det etter en konkret vurdering i noen tilfeller kan foreligge saklig grunn etter finansavtaleloven §§ 14 og 21 for å avvise og si opp kundeforholdet til spillere som forsøker å bruke bankens tjenester til deltakelse i utenlandske onlinespill. Det er riktig at det ikke er forbudt å delta i slike spill, men ved å prøve å bruke betalingstjenester på en måte som er lovstridig for banken, eksponerer spilleren banken for en risiko for å bryte regelverket.
Hvorvidt det foreligger saklig grunn, må vurderes konkret etter omstendighetene i hvert enkelt tilfelle.»
Finanstilsynets ovennevnte vurdering er gjort på grunnlag av finansavtaleloven 1999. Departementet legger til grunn at forbrukerens rett til konto- og betalingstjenester er styrket i ny finansavtalelov. Loven har bl.a. nye regler om rett til konto- og betalingstjenester i § 4-1 og nye regler om betalingstjenesteyterens adgang til å si opp kontoavtale inngått på ubestemt tid i § 4-43. Disse bestemmelsene er til dels en videreføring og til dels en videreutvikling av reglene i finansavtaleloven 1999. Det følger av finansavtaleloven § 4-43 første ledd første punktum at kontoavtalen kan sies opp dersom dette «følger av avtalen og det foreligger saklig grunn». Når det ikke er ulovlig for kunder å delta i utenlandske pengespill og det ikke foreligger noen lovbestemt plikt for kunden til å ikke foreta betalingsoverføringer til utenlandske pengespill, vil spørsmålet om det foreligger grunnlag for å si opp kontoavtalen først og fremst bero på en tolkning av kontoavtalens vilkår.
Ny finansavtalelov inneholder også en helt ny bestemmelse om avvikling og sperring av tjenester i § 3-8. § 3-8 første ledd som lyder:

«(1) Uten hensyn til ellers gjeldende regler om oppsigelse og heving kan tjenesteyteren sperre videre bruk av eller på annen måte avvikle en avtale om finansielle tjenester så langt dette er nødvendig for at tjenesteyteren skal kunne oppfylle plikter som er fastsatt i lov, regler gitt i medhold av lov eller pålegg fra offentlig myndighet eller domstol. Adgangen til sperring eller avvikling etter første punktum gjelder bare så langt tjenesteyteren ikke i stedet kan si opp avtalen etter regler om oppsigelse.»

Som det fremkommer av § 3-8 første ledd vil adgang til sperring og avvikling bare gjelde «så langt dette er nødvendig». Det innebærer at det i visse tilfeller kan foreligge plikt til mindre inngripende tiltak enn å sperre kontoen. Et eksempel kan være at det å sperre konto for overføringer til utlandet, herunder sperring av kort for bruk i utlandet, synes å være et mindre inngripende tiltak enn å sperre kontoen i sin helhet. Slike vurderinger av hvilke muligheter som foreligger må gjøres konkret av den enkelte betalingstjenesteyter.
Videre har Finansklagenemnda i flere tilfeller kommet til at banker lovlig kan si opp en kundes kortavtale som følge av at kunden benytter banken til å gjennomføre betalingstransaksjoner til pengespill som ikke har norsk tillatelse, se for eksempel Finansklagenemndas avgjørelser 2022-469 og 2022-63.
Til slutt viser jeg til at også Oslo Tingrett, i en sak mellom en privatkunde og Danske Bank der kunden hadde benyttet sin konto til deltakelse i utenlandske pengespill, (Fotnote 2) kom til at bankens overholdelse av betalingsformidlingsforbudet utgjorde saklig grunn for å si opp kundens kontoavtale etter den gamle finansavtaleloven § 21 (inntatt i § 4-43 i ny finansavtalelov).

----------------------------------------------------------

Fotnote 1: Finanstilsynets referanse 21/7456 om «Nekting av banktjenester grunnet deltakelse i utenlandske pengespill».
Fotnote 2: Se Oslo Tingretts dom med saksnummer 20-172543TVI-TOSL/04