Skriftlig spørsmål fra Kari-Anne Jønnes (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2965 (2022-2023)
Innlevert: 23.08.2023
Sendt: 23.08.2023
Besvart: 29.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kari-Anne Jønnes (H)

Spørsmål

Kari-Anne Jønnes (H): Viser til statsrådens tidligere svar om gjenåpning av Dovrebanen, og at Bane NOR varsler at dette kan ta tid.
Hva gjør statsråden nå for å få opp midlertidige løsninger for brua over Lågen, og har statsråden bedt om en vurdering av hvilke regler eller regulatoriske krav man kan lempe på for å få til en midlertidig bruløsning?

Begrunnelse

Ødeleggelsene etter Hans har fått omfattende konsekvenser for både vei- og jernbaneinfrastruktur. Spesielt ille er det for Dovrebanen som er stengt etter at flommen tok jernbanebrua over Lågen ved Ringebu 14. august.
Statsråden viser i sine svar til at Bane NOR har varslet om at dette kan ta tid og at sektoren jobber med å få på plass transportalternativer. Jeg er glad for at statsråden understreker viktigheten av at Bane NOR prioriterer arbeidet med å få Dovrebanen i normal drift igjen, men hvilke tiltak eller avklaringer har statsråden selv initiert?
Det bør undersøkes om det finnes regler det går an å endre på for å få til raskere løsninger. I veitransporten har man for eksempel gitt unntak fra kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Det kan kanskje også være noen regler man kunne lempet på eller gitt fritak fra for å få opp en midlertidig bruløsning.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bane NOR har forsikret meg om at de jobber så raskt de kan med å få håndtert situasjonen. Ekstremværet «Hans» bidro til store skader på Randklev bro på Dovrebanen i Ringebu kommune. Fundamentet til broen sviktet som følge av vannføringen, og to seksjoner av stålbroen raste ned i Gudbrandsdalslågen. Dovrebanen er dermed stengt på denne delen av strekningen. Bane NOR kan per nå ikke si noe om hvor lang tid det vil ta før forbindelsen over Lågen er gjenopprettet, men det er på det rene at dette vil ta lang tid selv om Bane NOR har stort trykk på saken.
I tillegg er banen fortsatt stengt mellom Ringebu og Dombås fordi det jobbes med å utbedre flere, mindre jordras som ble utløst av uværet. I mellomtiden jobber Bane NOR nå tett sammen med Jernbanedirektoratet og togselskapene med flere tiltak for å forsøke å minimere kort- og langsiktige konsekvenser for reisende og godstransporten.
Bane NOR ser på flere alternativer for å bygge en midlertidig bru over Gudbrandsdalslågen, samtidig som planleggingen av en ny, permanent bru er i gang. Målet er klart: Å raskest mulig få på plass en ny jernbanebru slik at person- og godstransporten kan gjenopptas og skadevirkningene minimeres. Foretaket kan per nå ikke si noe om hvor lang tid det vil ta før forbindelsen over Gudbrandsdalslågen er gjenopprettet, men vil trolig kunne si noe mer konkret om varighet og mulige løsninger i løpet av noen uker. Det første som må gjøres er uansett å fjerne de delene av brua som ligger i elva. Bane NOR har med hjemmel i forsyningsforskriften § 9-3 gjennomført anskaffelse uten konkurranse av rådgivingstjenester og entreprenørtjenester for å få Randklev bru opp av vannet.
Bane NOR opplyser at de er avhengig av å samarbeide med entreprenør- og rådgiverbransjen fra tidlig fase, for å legge til rette for bærekraftige og innovative løsninger, og ikke minst en best mulig prosjektgjennomføring. Bane NOR forbereder derfor en hasteanskaffelse av en «totalentreprise med samhandling». Det innebærer et tett samarbeid mellom Bane NOR og entreprenøren, som skal kunne påvirke hvilke løsninger som blir valgt, hva som bygges når og hvordan det skal bygges. Bane NOR ønsker at dette skal skje raskt, og legger derfor opp til et enkelt og lite arbeidskrevende tilbudsarbeid for entreprenøren.
Bane NOR har etablert en styringsgruppe på konsernnivå for å sikre god og koordinert fremdrift i dette arbeidet, inklusive å vurdere en mulig midlertidig løsning før permanent løsning er på plass. Dette vil bli organisert som et prosjekt i Bane NOR ledet av nevnte styringsgruppe.
Evt. behov knyttet til lemping av regler/krav, som Stortingsrepresentanten er særlig opptatt av, vil Bane NOR vurdere i overnevnte arbeid, og løftet videre om det viser seg nødvendig.