Skriftlig spørsmål fra Seher Aydar (R) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:2884 (2022-2023)
Innlevert: 15.08.2023
Sendt: 15.08.2023
Besvart: 17.08.2023 av olje- og energiminister Terje Aasland

Seher Aydar (R)

Spørsmål

Seher Aydar (R): Hvis regjeringa ikke ser seg pliktet til å konsultere Sametinget før den skaper et nytt kraftbehov på 3 terawattimer ved å elektrifisere Melkøya, noe regjeringa selv sier forutsetter massiv utbygging av vindkraft i Finnmark, når mener regjeringa egentlig at den har plikt til å konsultere representanter for samiske interesser, og på hvilket grunnlag mener Olje- og energidepartementet at prosjektet faller utenfor konsultasjonsplikten?

Begrunnelse

Olje- og energidepartementet har etter samelovens §4-1 og §4-3 plikt til å konsulere Sametinget og andre representanter for berørte samiske interesser om beslutninger som vil kunne påvirke samiske interesser direkte. Sametinget har på sin side rett til å bli konsultert etter lovens § 4-2.
Sametinget krevde i møte med OED 28. juni departementet om å bli konsultert angående elektrifisering av gasskraftanlegget på Melkøya, ettersom tiltaket «utløser en rekke negative ringvirkninger av betydning for samisk kultur.» OED og Sametinget avtalte at departementet skulle oversende en skriftlig redegjørelse for sin vurdering av konsultasjonsplikten i denne saken.
Sametinget fikk ingen slik vurdering før regjeringa meldte mandag 8. august at OED tillot elektrifisering, uten at Sametinget hadde blitt konsultert. Sametinget mottok ikke OEDs vurdering av konsultasjonsplikten før 10. august, datert samme dag.
OEDs vurdering er at det ikke har plikt til å konsultere Sametinget eller andre representanter for berørte samiske interesser. OEDs argumentasjon er at «elektrifisering av petroleumssektoren» er et generelt tiltak, som ikke påvirker samiske interesser direkte. I brevet vedgår departementet at elektrifiseringen kan kreve «nye nettanlegg og eventuelt ny kraftproduksjon», og at Sametinget skal konsulteres når disse konsesjonene behandles.
Ved å vedta elektrifisering har imidlertid OED lagt føringer for hvor mye som skal bygges ut, også i samiske områder. Statsråden har lovet at regjeringa skal få bygd ut like mye ny kraft som det Melkøya forbruker innen 2030, et behov som er anslått til over 3 TWh årlig. I et oppslag i E24 den 9. august viser statsråden til at det kan realiseres 670 MW vindkraft i Nord-Norge.
Sametinget regner med at reinbeitedistrikt 20, 21 og 22 vil bli direkte berørt i første omgang. NVE har i brev til OED 22. september 2022 understreket at den tilhørende, nye kraftlinjen Skaidi-Hammerfest «vil medføre betydelige virkninger for reindriften i anleggsfasen» som må tas hensyn til i behandlingen av prosjektet.
Utfra erfaringene fra Fosen ville spørsmålsstiller trodd at regjeringa ville konsultert Sametinget og reindriverne før den fattet beslutninger med enorme konsekvenser for naturgrunnlaget for samisk kultur.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Jeg vil innledningsvis understreke at både NVE og Olje- og energidepartementet har konsultert de berørte reinbeitedistriktene og Sametinget i behandlingen av kraftledningen mellom Skaidi og Hammerfest. Anlegget var også til dels tema for konsultasjoner under departementets saksbehandling av det samlede kraftledningsanlegget mellom Ofoten og Skaidi, der søknaden også omfattet strekningen ut til Hammerfest. Elektrifiseringen av Melkøya har også vært tema i møte mellom representanter for sametingsrådet og politisk ledelse i departementet.
Statnett har vurdert tilknytningen av Melkøya som driftsmessig forsvarlig uten nye tiltak utover de aktuelle ledningstiltakene mellom Skaidi og Hammerfest/Melkøya. Når regjeringen i forbindelse med godkjenningen av Snøhvit Future har forutsatt utsatt oppstart til 2030 og prioritering av nye kraftprosjekter i regionen, er det for å legge grunnlaget for et kraftløft som gir vekstmuligheter for både nye og eksisterende næringer i hele regionen og som legger grunnlag for en fortsatt sterk tilstedeværelse i nord.
Hvilke saker som er gjenstand for konsultasjoner, framgår av sameloven § 4-1. Første ledd fastslår utgangspunktet om at konsultasjonsreglene gjelder for lovgivning, forskrifter og andre beslutninger eller tiltak som vil kunne påvirke samiske interesser direkte.
Bestemmelsen i § 4-1 første ledd innebærer at enkeltvedtak og andre typer offentlige beslutninger og tiltak, er omfattet av bestemmelsen. Plikten til å konsultere gjelder det konkrete tiltaket som vil kunne påvirke samiske interesser direkte. I dette ligger at søknader behandlet av energimyndighetene om utbygging av eksempelvis kraftledninger og energianlegg, vil være konsultasjonspliktige. Det er imidlertid presisert i forarbeidene at det ikke er noen plikt til å konsultere om beskrivelser av fakta, gjeldende rett, regjeringens politikk mv., jf. Prop. 86 L (2020-2021) s. 108.
Ordlyden i sameloven § 4-1 lest i sammenheng med presiseringene i forarbeidene, innebærer at departementet ikke har en generell konsultasjonsplikt i saker om elektrifisering av petroleumssektoren, herunder omlegging av driften av Hammerfest LNG til kraft fra nettet. Slike tiltak vil i utgangspunktet ha lik innvirkning på samfunnet generelt.
I anledning Snøhvit Future er konsultasjonsplikt utløst av de nødvendige tiltakene på land, som direkte berører de samiske reinbeitedistriktene. Som nevnt innledningsvis, er det gjennomført konsultasjoner om disse sakene.
Ved behandlingen av konkrete utbyggingsprosjekter som kan være aktuelle i forbindelse med det varslede kraftløftet i nord, vil departementet i tråd med sameloven selvfølgelig konsultere samiske interesser på ordinær måte.
Jeg kan forsikre at regjeringen er svært opptatt av å sikre reindriftas driftsgrunnlag også fremover og har varslet at en vil se på nye tiltak for å avbøte arealkonfliktene med reindrifta i forbindelse med utbygging av strømnett og ny kraftproduksjon.