Skriftlig spørsmål fra Kari-Anne Jønnes (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2875 (2022-2023)
Innlevert: 14.08.2023
Sendt: 15.08.2023
Besvart: 21.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kari-Anne Jønnes (H)

Spørsmål

Kari-Anne Jønnes (H): Vil statsråden bidra til å gi godstrafikken prioritet og forutsigbarhet på Rørosbanen for å sikre næringstransporten?

Begrunnelse

I dag kollapset jernbanebroen på Ringebu, og Dovrebanen vil sannsynligvis bli stengt i lengre tid. Personer kan fraktes med buss på kortere strekninger der jernbanesporet ikke kan brukes, det er ikke tilfellet for gods. Alternativet for gods er å få det på Rørosbanen eller på bil. Det vil være utfordrende å skaffe nok biler, og dersom godset først er på bil vil det være utfordrende å få det tilbake på bane.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ekstremværet Hans har ført til omfattende ødeleggelser på jernbaneinfrastrukturen som vil ha store konsekvenser for togtilbudet i deler av landet i lang tid fremover. Særlig gjelder dette for togtilbudet for passasjerer og gods på Dovrebanen etter at flommen tok jernbanebroen over Lågen ved Ringebu 14. august.
Hvor lang tid det vil ta å få reparert skadene slik at togene kan gå som vanlig på Dovrebanen, er for tidlig å si noe om. Jernbanedirektoratet jobber imidlertid tett sammen med de andre aktørene i sektoren for å finne alternative løsninger for de togene som normalt trafikkerer Dovrebanen.
For godstransport mellom Oslo og Trondheim, er Rørosbanen mellom Hamar og Støren et alternativ. Bane NOR opplyser om at Rørosbanen har kurvatur og stigningsforhold som er godt egnet for godstransport, selv om banen ikke er elektrifisert. I likhet med stortingsrepresentanten er jeg bekymret for forsyningssikkerheten, samt de miljømessige og sikkerhetsmessige virkningene av å flytte godset fra jernbane til vei dersom situasjonen blir langvarig. Dersom jernbanegodskapasitet mellom Oslo og Trondheim (og videre mot Raumabanen og Nordlandsbanen) svekkes over lengre tid og godset overføres til lastebil, kan det ta lang tid å få tilbake volumene på jernbane. Jeg er derfor opptatt av at sektoren raskt legger til rette for forutsigbane jernbaneløsninger for det mest konkurranseutsatte godset.
Jernbanedirektoratet har i samarbeid med Bane NOR og togselskapene på kort tid funnet plass til nye godstog hver vei i tillegg til den faste gods- og passasjertrafikken på Rørosbanen. Det vurderes løpende hva som er den beste avveiningen mellom eksisterende trafikk og den overførte trafikken, men dette er uansett ikke nok til å erstatte dagens godstrafikk på Dovrebanen. Aktørene i sektoren er derfor i gang med å vurdere den totale kapasitetsutnyttelsen på banen, for å finne det beste ruteopplegget som balanserer hensynet til godstrafikken med hensynet til passasjerenes behov for et akseptabelt kollektivtilbud samlet sett. Per i dag vurderes det som realistisk å finne plass til ytterligere seks-syv daglige godstog hver vei.
Overføringen av godstransport fra Dovrebanen til Rørosbanen vil også ha noen økonomiske konsekvenser for vareeierne, transportselskapene og for operatørene for persontrafikk. Jernbanedirektoratet jobber parallelt med å se på mulighetene for å bruke tilgjengelige virkemidler, eksempelvis utbetaling av godsstøtte og justeringer i trafikkavtalen med SJ Norge, for å begrense skadevirkningene.