Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til statsministeren

Dokument nr. 15:2798 (2022-2023)
Innlevert: 05.08.2023
Sendt: 07.08.2023
Rette vedkommende: Kunnskapsministeren
Besvart: 15.08.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Jan Tore Sanner (H)

Spørsmål

Jan Tore Sanner (H): Hvorfor sprer statsministeren usannheter om Høyres skolepolitikk?

Begrunnelse

Høyre la frem vår ungdomsskolereform i januar med 80 forslag som skal gi en mer praktisk og variert ungdomsskole med bedre oppfølging av elevene. I den sammenheng påsto kunnskapsministeren gjentatte ganger – både fra Stortingets talerstol og i media – at vårt forslag om å åpne for forsøk med fireårig ungdomsskole på første- til tiendeklasseskoler handler om å snikinnføre karakterer i barneskolen. Dette stemmer ikke, og det har både stortingsrepresentant Margret Hagerup og jeg påpekt overfor kunnskapsministeren gjentatte ganger i media og fra stortingets talerstol. I den muntlige spørretimen 29. mars utfordret Hagerup kunnskapsministeren, og fikk følgende avklaring fra statsråden:

«Dersom representanten nå mener det ikke er aktuelt å gi karakterer til de elevene som potensielt begynner et år tidligere på ungdomsskolen, godtar jeg det. Det er helt ok, men det er altså første gang en så tydelig presisering har kommet fra Høyres representanter.»

Brenna har dessverre gjentatt påstanden etter 29. mars. Dette til tross for avklaringen, og at Høyre både i regjering og i stortinget har gått inn for å lovfeste at 1. til 7. klasse skal være krakterfri. Ved behandling av Opplæringsloven slo en enstemmig utdanningskomite fast:

«Komiteen viser til at det i dag er forskriftsfestet at det i grunnskolen 1.–7. trinn bare skal gis vurdering uten karakter. Komiteen viser til at det i høring til ny opplæringslov ble foreslått å lovfeste at barnetrinnet skal være karakterfritt, og at regjeringen har fulgt dette opp i forslag til ny opplæringslov. Komiteen støtter dette.»

Med andre ord: Regjeringen Solberg ville lovfeste at 1. til 7. klasse skal være karakterfri, regjeringen Støre fulgte opp og et enstemmig storting vedtok dette. Kan det gjøres tydeligere?
Det er derfor underlig at statsministeren bidrar til å spre den samme usannheten. I en tale på AUFs sommerleir 5. august uttalte statsministeren: «Det er et valg om vi skal gjøre det Høyre ønsker med skolen. Det er en ærlig sak. Prøve ut karakterer i barneskolen, ha bacheloroppgave i ungdomsskolen, mer byråkrati for lærerne.»
Høyre har ikke som politikk å prøve ut karakterer i barneskolen, og går ikke til valg på det. Jeg forventer at statsministeren slutter å spre påstander om Høyres politikk som han burde vite er usanne.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Det vises til spørsmål fra representanten Jan Tore Sanner til statsministeren, som statsministeren har bedt meg svare på.
Som representanten beskriver i sin begrunnelse for spørsmålet, la Høyre i januar fram sin ungdomsskolereform med ulike forslag. Jeg er glad for at også Høyre er enige med regjeringen i at vi trenger en mer praktisk og variert skole. Jeg vil følge opp dette i den varslede ungdomsmeldingen som skal legges frem for Stortinget i løpet av 2024.
I januar i år la Høyre frem sitt forslag til reform av ungdomsskolen. Et av tiltakene var redusere barneskolen med ett år og gjøre ungdomsskolen tilsvarende lenger. Dette ble nødvendigvis tolket som at store deler av ungdomsskolen nå skulle begynne tidligere, slik som andre fremmedspråk, valgfag og karakterer.
Det er gledelig at representanten Sanner i Politisk kvarter 7. august avklarte at karakterer i barneskolen ikke bare er uaktuell nasjonal politikk, men også at Høyre-representanter lokalt vil slutte å ta til orde for det. En slik lovnad har jeg aldri tidligere hørt.
Tonen i Høyre har vært en annen: Over flere tiår har partiet ønsket karakterer eller forsøk med karakterer i barneskolen.
Da Erna Solberg ble statsminister åpnet hun selv opp for forsøk med karakterer i barneskolen, og noen kommuner søkte om å prøve det ut, men denne gangen avslo staten søknadene.
Erna Solberg forklarte i Dagsavisen 17. januar at karakterer var aktuelt. På spørsmålet

«Betyr det at barna blir introdusert for karakterer ett år før, altså som 12-åringer?»

svarte hun:

«Det kan være, men det er jo ikke sikkert. Det kan være gradvis at du får karakterer i noen fag, eller at du får karakter først til sommeren eller at du får en annen type vurdering.»

Jeg vil til slutt likevel understreke at det å flytte karakter- og prestasjonspress enda tidligere i skoleløpet ikke er svaret på å snu trenden med synkende motivasjon på mellomtrinnet, snarere tvert imot. Det er derfor betryggende at Høyre nå har avklart at karakterer i barneskolen ikke bare er uaktuell nasjonal politikk, men også at Høyre lokalt ikke vil ta til orde for det.