Skriftlig spørsmål fra Gisle Meininger Saudland (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2741 (2022-2023)
Innlevert: 30.06.2023
Sendt: 03.07.2023
Besvart: 05.07.2023 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Gisle Meininger Saudland (FrP)

Spørsmål

Gisle Meininger Saudland (FrP): Kan statsråden bekrefte eller avkrefte om det er noen statlige hindringer for at fastlege Knut Sand Bakken kan fortsette som fastlege til tross for at han er 76 år, og kan kommunen fortsatt inngå avtale med en fastlege over 75 år?

Begrunnelse

Norge har i dag fastlegemangel og 250 000 mennesker står uten en fastlege. Statsråden uttalte selv under stortingets spørretime 19.04.2023:

«Det må flere leger inn i fastlegeordningen.»

En enkel måte å unngå at enda flere mennesker står uten fastlege er at eldre fastleger med autorisasjon får mulighet til å arbeide som fastlege etter at fastlegehjemmelen har gått ut pga. alder.
Et eksempel på det kommer fra undertegnedes hjemkommune Flekkefjord hvor fastlegeveteran Knut Sand Bakken som er 76 år ikke en gang får mulighet til å vikariere som fastlege til tross for at det ikke er ledige plasser for pasientene hos andre fastleger. Logikken ser da ut til å være at det er bedre at folk står uten fastlege enn at de har en fastlege på 76 år.
I Norge skal det ikke forskjellsbehandles med alder som begrunnelse, og så lenge fastlegen er faglig kompetent, har pasientenes tillit og har autorisasjon så er det galt at han ikke får anledning til å fortsette. Flekkefjord kommune uttalte følgende om fastlegens mulighet til å ha individuell avtale med kommunene:

«Den opphører når legen er 70 år. Det kan inngås tidsbegrenset avtale, men likevel ikke etter 75 år. Alle ledige hjemler må lyses ut i tråd med regelverket. Kommunen kan ikke lovlig inngå individuell avtale fordi Sand Bakken er over 75 år. Den vil være ugyldig ut fra forskriften.»

Kommunen argumenterer med at de ikke har noe handlingsrom eller mulighet til å inngå en individuell avtale med den aktuelle legen. Man kan stille seg spørsmålet om hva som hadde skjedd dersom kommunen hadde inngått avtale med legen, hadde det vært et ulovlig vedtak som statsråden hadde overprøvd.
Undertegnede er klar over at det er åpenbare forskjeller, men dog litt humoristisk sagt så kan man ha en leder for den frie verden som amerikanske presidenter ofte kalles på over 80 og med atomvåpen i sitt arsenal men i en kommune på Sørlandet så kan ikke en populær fastlege få lov til å fortsette fordi han er for gammel.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Det følger av forskrift om fastlegeordning i kommunene (fastlegeforskriften) § 32 at den individuelle fastlegeavtalen opphører uten oppsigelse når legen fyller 70 år. Det fremkommer videre av samme bestemmelse at kommunen og legen kan inngå en tidsbegrenset avtale om fastlegevirksomhet ut over fylte 70 år, likevel ikke etter at legen er fylt 75 år.
Aldersgrensen for bortfall av autorisasjon ble økt fra 75 til 80 år i 2015. Begrunnelsen for økningen var blant annet knyttet til en økende andel eldre i befolkningen og at de fleste lever lenger med god funksjonsevne enn før. Aldersgrensen for opphør av fastlegeavtalen ble imidlertid ikke hevet i forbindelse med endringene i helsepersonelloven.
Denne problematikken ble drøftet av ekspertutvalget for gjennomgang av allmennlege-tjenesten, som i april i år avga rapporten «Gjennomgang av allmennlegetjenesten». Ekspertutvalget viser til at både den enkeltes livskvalitet og hensynet til et bærekraftig samfunn tilsier en utvikling der det legges til rette for, og stimuleres til, økt deltakelse i arbeids- og samfunnslivet for eldre mennesker. Ekspertutvalget er derfor av den oppfatning at rekrutteringsutfordringene i dagens fastlegeordning kan tilsi at det bør stimuleres til at eldre fastleger får mulighet til å stå i yrket lenger enn til fylte 75 år, forutsatt at de er friske, velfungerende og i stand til å utføre oppgavene i en fastlegevirksomhet på en forsvarlig måte.
Ekspertutvalgets rapport er nå på bred høring. De innspillene vi får i den anledning vil være med på å danne grunnlag for vår videre oppfølging av rapporten.