Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2675 (2022-2023) Innlevert: 27.06.2023 Sendt: 27.06.2023 Besvart: 30.06.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Jone Blikra (A): Prop. 118 S (2022–2023), jf. Innst. 490 S (2022–2023), er det lagt til grunn at det lokale bidraget til rullebaneforlengelsen ved ny lufthavn Mo i Rana skal innbetales til Avinor AS før rullebaneforlengelsen igangsettes. Det kan være krevende for de lokale bidragsyterne å reise et slikt beløp på kort varsel. Kan samferdselsministeren være fleksibel på tidspunktet for selve innbetalingen av det lokale bidraget dersom det foreligger tilstrekkelig forpliktende tilsagn om det lokale bidraget før rullebaneforlengelsen igangsettes?
Jon-Ivar Nygård: Av Prop. 118 S (2022–2023) og Innst. 490 S (2022–2023) følger det at en eventuell rullebaneforlengelse fra 2 200 meter 2 400 meter ved ny lufthavn ved Mo i Rana skal finansieres av et tilskudd over statsbudsjettet og et lokalt bidrag (bidraget). Premisset for økning av rullebanelengden er at det oppnås enighet mellom Avinor AS og bidragsytere om finansieringen. Det følger videre at bidraget skal innbetales til Avinor før rullebaneforlengelse igangsettes, og at bidraget ikke skal prisomregnes. Staten kan være fleksibel på tidspunktet for innbetalingen av bidraget, dersom det foreligger tilstrekkelig forpliktende tilsagn før rullebaneforlengelsen igangsettes. En avtale om bidraget skal inngås mellom Avinor og de lokale bidragsyterne. Avinor må derfor vurdere hva som vil være et tilstrekkelig forpliktende tilsagn. I Prop. 118 S (2022–2023), jf. Innst. 490 S (2022–2023) er det lagt til grunn at bidraget ikke skal prisjusteres. Dersom innbetalingen av bidraget utsettes til etter at rullebaneforlengelsen eventuelt igangsettes, legger jeg til grunn at bidraget skal prisjusteres i tråd med den prisjusteringen som er lagt til grunn for dette prosjektet, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2022–2023) og Innst. 13 S (2022–2023). Dette sikrer at den relative fordelingen mellom det statlige og lokale bidraget til en rullebaneforlengelse opprettholdes.