Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2590 (2022-2023)
Innlevert: 19.06.2023
Sendt: 20.06.2023
Besvart: 22.06.2023 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Når skal den alminnelige foreldelsesfristen for erstatningskrav begynne å løpe i forvaltningssaker, hva er begrunnelsen for at den alminnelige foreldelsesfristen praktiseres forskjellig i NAV-saker og andre forvaltningssaker?

Begrunnelse

For NAV-saker begynner foreldelsesfristen i foreldelsesloven § 9 for erstatningskrav å løpe når saken er endelig administrativt avgjort, jf. NAV Rundskriv V1-21-00. I dette ligger at også klageretten omfattes. Dersom vedtaket i førsteinstans påklages starter foreldelsesfristen først etter at klagen er avgjort. Først da foreligger det en endelig administrativ avgjørelse.
Andre forvaltningsorgan tolker derimot foreldelsesloven § 9 dithen at foreldelsesfristen for erstatningskrav begynner å løpe fra vedtak i førsteinstans. Det tas ikke hensyn til klageretten. Foreldelsesfristen begynner å løpe selv om et vedtak er påklaget, og altså før forvaltningen har tatt endelig stilling i saken, og før den private part har fått sin rettsstilling endelig avklart. Denne praksisen er ikke kommunisert klart noe sted, men fremkommer av nyere rettspraksis, bl.a. HR-2023-877-A.
En rettstilstand som knytter foreldelsesfristen til vedtaket i førsteinstans, eller et annet konstruert tidspunkt for tilstrekkelig kunnskap om skaden og kravet, uavhengig av klageretten og en eventuell pågående klagesak, fremstår som uklar og lite forutsigbar, til skade for den private part. Hensynet til god og forsvarlig rettssikkerhet tilsier en rettstilstand – slik som i NAV-saker – som knytter foreldelsesfristen til et tidspunkt som er notorisk, forutsigbart og enkelt å forholde seg til.
Mye taler derfor for at det bør være når saken er endelig administrativt avgjort – inklusive klageretten og behandling ved en klageinstans – at foreldelsesfristen begynner å løpe.
Det ønskes også besvart om statsråden vil vurdere å endre loven, blant annet av hensyn til forsvarlig rettssikkerhet, samt lovteknisk bistand på hvordan dette kan gjøres.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Den alminnelige foreldelsesfristen for erstatningskrav løper fra «den dag da skadelidte fikk eller burde skaffet seg nødvendig kunnskap om skaden og den ansvarlige», jf. foreldelsesloven § 9 nr. 1 første punktum. Fristens utgangspunkt er den samme, uavhengig av om erstatningskravet bygger på skade forårsaket av forvaltningsvedtak eller på annet grunnlag.
Som det fremgår blant annet av Høyesteretts dom i sak HR-2023-877-A, følger NAV i stønadssaker ifølge Rundskriv V1-21-00 en praksis som går ut på følgende:

«Når erstatningskravet har direkte sammenheng med resultatet av en stønadssak, er foreldelsesfristens utgangspunkt når stønadssaken er endelig avgjort. Dersom saken blir anket til Trygderetten, er det først når Trygderettens avgjørelse kommer til skadelidtes kunnskap, at saken er endelig avgjort og foreldelsesfristen begynner å løpe.»

Som det også fremgår av den nevnte dommen, er det ikke gitt noen begrunnelse i rundskrivet for en slik praksis hos NAV, jf. dommens avsnitt 53. Spørsmål om NAV hører for øvrig under arbeids- og inkluderingsministerens ansvarsområde.
Flertallet legger i dommen til grunn at «den dag da skadelidte fikk eller burde skaffet seg nødvendig kunnskap om skaden og den ansvarlige» vil kunne foreligge før klagebehandling er avgjort i forvaltningen, slik at skadelidte kan ta nødvendige skritt for å avbryte foreldelse før forvaltningsklage er endelig avgjort. Det er ikke igangsatt noe arbeid med å endre foreldelseslovens regler om når foreldelsesfristen begynner å løpe for erstatningskrav.