Irene Heng Lauvsnes (H): Har samferdselsministeren forståelse for at det oppleves urettferdig at innbyggerne i Ryfylke må betale 6 600 kr i bompenger per måned for pendling gjennom Ryfast, samtidig som andre innbyggere får gratis ferje og betydelig statlig støtte til sine veiprosjekter?
Begrunnelse
Ryfast ble bygget for å skape et felles bo- og arbeidsmarked. Prosjektet ble vedtatt i Stortinget i 2012, da med 93 % bompengeandel. Bompengesatsen har vært svært høy. Fra mai 2023 ble bomsatsene økt ytterligere. Pendlere betaler i dag 6 600 kr/måned i bompenger for ordinært kjøretøy gjennom Ryfast med brikke. Inkludert drivstoffutgifter vil pendlerutgiftene bli 10 000 kr per måned.
Bompengeandelen for veiutbygging i distriktene er betydelig høyere enn bompengeandelen i byene. I distriktene må innbyggerne betale en større andel av veiprosjektene sine i form av bompenger enn i de store byene, enda distriktet har mindre trafikk og større utfordringer med å få nedbetalt prosjektene. Områdene utenfor byene har heller ikke behov for trafikkregulerende tiltak på samme måte som i byene. Det er derfor ulogisk at innbyggerne i Ryfylke og andre distrikt skal belastes med de høyeste bompengeandeler i landet.
Regjeringen har bevilget midler til gratis ferje for flere distrikter. Noen fastlandsforbindelser har fått ferjeavløsningsmidler, med unntak av Ryfast. Ryfastprosjektet faller igjennom på alle ordningene og innbyggerne i Ryfylke får hele regningen. Stavanger kommune og Rogaland Fylke, som er garantister for lånet, har i vedtak signalisert at Staten bør bidra med mer til Ryfast-prosjektet. Rogaland Fylke påpeker at «Fylkestinget viser til at trafikkutviklingen i Ryfast er tilfredsstillende i forhold til prognosene. Svikt i inntekter i forhold til opprinnelige prognoser er i vesentlig grad forårsaket av vedtak i Stortinget» Stavanger Kommune viser også til at:
«Endringer i takstsystemet for bompenger og billettprisene på ferjene innebærer at takstene i Ryfast framstår som urimelig høye for pendlerne. Ryfastprosjektet har svært lave statlige bidrag sammenlignet med andre tilsvarende prosjekt, og får heller ikke fergeavløsningsmidler».