Skriftlig spørsmål fra Irene Heng Lauvsnes (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2558 (2022-2023)
Innlevert: 15.06.2023
Sendt: 16.06.2023
Besvart: 26.06.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Irene Heng Lauvsnes (H)

Spørsmål

Irene Heng Lauvsnes (H): Har samferdselsministeren forståelse for at det oppleves urettferdig at innbyggerne i Ryfylke må betale 6 600 kr i bompenger per måned for pendling gjennom Ryfast, samtidig som andre innbyggere får gratis ferje og betydelig statlig støtte til sine veiprosjekter?

Begrunnelse

Ryfast ble bygget for å skape et felles bo- og arbeidsmarked. Prosjektet ble vedtatt i Stortinget i 2012, da med 93 % bompengeandel. Bompengesatsen har vært svært høy. Fra mai 2023 ble bomsatsene økt ytterligere. Pendlere betaler i dag 6 600 kr/måned i bompenger for ordinært kjøretøy gjennom Ryfast med brikke. Inkludert drivstoffutgifter vil pendlerutgiftene bli 10 000 kr per måned.
Bompengeandelen for veiutbygging i distriktene er betydelig høyere enn bompengeandelen i byene. I distriktene må innbyggerne betale en større andel av veiprosjektene sine i form av bompenger enn i de store byene, enda distriktet har mindre trafikk og større utfordringer med å få nedbetalt prosjektene. Områdene utenfor byene har heller ikke behov for trafikkregulerende tiltak på samme måte som i byene. Det er derfor ulogisk at innbyggerne i Ryfylke og andre distrikt skal belastes med de høyeste bompengeandeler i landet.
Regjeringen har bevilget midler til gratis ferje for flere distrikter. Noen fastlandsforbindelser har fått ferjeavløsningsmidler, med unntak av Ryfast. Ryfastprosjektet faller igjennom på alle ordningene og innbyggerne i Ryfylke får hele regningen. Stavanger kommune og Rogaland Fylke, som er garantister for lånet, har i vedtak signalisert at Staten bør bidra med mer til Ryfast-prosjektet. Rogaland Fylke påpeker at «Fylkestinget viser til at trafikkutviklingen i Ryfast er tilfredsstillende i forhold til prognosene. Svikt i inntekter i forhold til opprinnelige prognoser er i vesentlig grad forårsaket av vedtak i Stortinget» Stavanger Kommune viser også til at:

«Endringer i takstsystemet for bompenger og billettprisene på ferjene innebærer at takstene i Ryfast framstår som urimelig høye for pendlerne. Ryfastprosjektet har svært lave statlige bidrag sammenlignet med andre tilsvarende prosjekt, og får heller ikke fergeavløsningsmidler».

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Finansiering av prosjektet Rv 13 Ryfast ble fastsatt av Stortinget tilbake i 2012. Det var den gang et sterkt lokalt ønske om å framskynde etableringen av et ferjefritt veisamband mellom Nord-Jæren og Ryfylke. For å framskynde prosjektet ble det vedtatt en bompengefinansiert utbygging jf. Prop 109 S (2011-2012). Bompengeselskapet har tatt opp lån og Rogaland fylkeskommune og Stavanger kommune har gitt lånegaranti basert på Stortingets vedtak. Forutsetningene som ligger til grunn for finansiering og takstnivå i Ryfast ligger dermed over 10 år tilbake i tid.
Regjeringen innfrir målsetningene i Hurdalsplattformen om halv pris på riks- og fylkesvegferjer, gratis ferje på samband med lite trafikk og til øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til fastlandet.
I bompengeprosjekter, som for eksempel Rv 13 Ryfast, betaler trafikantene bompenger i bytte for et bedre tilbud enn tidligere og takstene gjenspeiler en nytte som oppnås sammenlignet med situasjonen før prosjektet ble bygget. Ferjeavløsningsprosjekter har store fremkommelighets- og tidsgevinster for trafikantene og derfor også ofte et høyere takstnivå enn bomringer i byer og strekningsvise utbyggingsprosjekter. Pendlere ivaretas gjennom månedstak for passeringer, som i Ryfast medfører utgifter på om lag 6 600 kr i takstgruppe 1 for ordinære kjøretøy og om lag halvparten for nullutslippskjøretøy ifølge opplysninger fra Statens vegvesen og bompengeselskapet Ferde AS.
Det er ikke riktig som representanten hevder at Ryfast faller igjennom alle ordninger med tilskudd. Siden innkrevingsstart har takstene vært lavere enn opprinnelig forutsatt ved at prosjektet inngår i ordningen med ordinært statlig tilskudd utenfor byområder for nedsettelse av gjennomsnittstakstene med 10 pst. Det ble i 2023 bevilget 50,9 mill. kr til Ryfast for å holde takstene på et lavere nivå.
Gjennomgangen av økonomien i Ryfast etter ett års drift viste at nedbetalingstiden lå an til å gå betydelig over 20 år, som prosjektet skal styres etter. Derfor ble det besluttet at takstene måtte økes med 10 pst. dersom rabatt for nullutslippskjøretøy ble senket til 30 pst., alternativt 15 pst. dersom rabatten på 50 pst. beholdes. Takstvedtaket ble iverksatt i vår med 15 pst. takstøkning.
Det foreligger klager på takstvedtaket fra Rogaland fylkeskommune og Strand kommune. Klagene er under behandling.