Skriftlig spørsmål fra Irene Heng Lauvsnes (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2530 (2022-2023)
Innlevert: 13.06.2023
Sendt: 14.06.2023
Besvart: 21.06.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Irene Heng Lauvsnes (H)

Spørsmål

Irene Heng Lauvsnes (H): Hva blir de endelige prosjektkostnadene for Ryfast (fordelt på Hundvågtunellen og Ryfylketunnelen), hvor mye bidrar staten med finansiering og hvor mye har staten fått inn i momsinntekter på Ryfast-prosjektet?

Begrunnelse

Ryfast er en fastlandsforbindelse bestående av Hundvågtunnellen og Ryfylketunellen, og ble bygget for å skape et felles bo- og arbeidsmarked mellom NordJæren og Ryfylke. Prosjektet ble vedtatt i Stortinget i 2012, da med 93 % bompengeandel. Resterende midler skulle betales av fylket og kommunene. Forutsetningen for prosjektet var at 2 ferjesamband skulle legges ned, at det skulle koste 5,2 mrd. (prop. 109S) og at det skulle gis 30-50 % rabatt for pendlerne. Etter Stortingsvedtaket er det åpnet for privat ferjedrift Oanes-Lauvvik, prosjektet ble betydelig dyrere og det gis nå kun 20 % rabatt med brikke. El-bil var ikke en del av regnestykket i 2012 og Stortinget har i ettertid vedtatt halv pris på elbiler. Prosjektet ble dyrere da det ble innført 25 % moms på tunellbygging i ettertid av Stortingsvedtaket. Ryfast er et fergeavløsningsprosjekt som ikke har fått del i noen ferjeavløsningsmidler. De siste årene kostet ferjesambandet 120 mill. årlig. Ryfast er et riksvei-prosjekt hvor det kan se ut som at Staten som eier, ikke netto har bidratt med midler.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Finansieringen av Rv. 13 Ryfast er basert på bompenger og lokale tilskudd som fastsatt i Prop (109 S 2011-2012). Stortinget sluttet seg til et forslag om økt kostnadsramme for prosjektet gjennom behandlingen av Prop. 59 S (2021-2022), jf. Innst. 222 S (2021-2022). Ny kostnadsramme er om lag 11,2 mrd. 2023-kr.
Statens vegvesen opplyser at prosjektet nå har en sluttprognose på 11,1 mrd. 2023-kr, inkludert oppgradering av Hølleslitunnelen på Fv. 523. Prosjektet er ikke endelig avsluttet. Sluttprognosen har følgende fordeling mellom de ulike finansieringskildene:

- Statlige midler: 2 mrd. kr
- Bompenger 8,7 mrd. kr
- Tilskudd fra lokale myndigheter 0,4 mrd. kr.

Statens vegvesen opplyser videre at det ikke er mulig å fordele kostnadene på Hundvågtunnelen og Ryfasttunnelen. Tjenester som gjelder utbygging av offentlig veg er merverdiavgiftspliktig, og merverdiavgift inngår i sluttprognosen for prosjektet som er oppgitt ovenfor. Merverdiavgift på leverandørfakturaene er på om lag 2 mrd. kr.