Irene Heng Lauvsnes (H): Hva blir de endelige prosjektkostnadene for Ryfast (fordelt på Hundvågtunellen og Ryfylketunnelen), hvor mye bidrar staten med finansiering og hvor mye har staten fått inn i momsinntekter på Ryfast-prosjektet?
Begrunnelse
Ryfast er en fastlandsforbindelse bestående av Hundvågtunnellen og Ryfylketunellen, og ble bygget for å skape et felles bo- og arbeidsmarked mellom NordJæren og Ryfylke. Prosjektet ble vedtatt i Stortinget i 2012, da med 93 % bompengeandel. Resterende midler skulle betales av fylket og kommunene. Forutsetningen for prosjektet var at 2 ferjesamband skulle legges ned, at det skulle koste 5,2 mrd. (prop. 109S) og at det skulle gis 30-50 % rabatt for pendlerne. Etter Stortingsvedtaket er det åpnet for privat ferjedrift Oanes-Lauvvik, prosjektet ble betydelig dyrere og det gis nå kun 20 % rabatt med brikke. El-bil var ikke en del av regnestykket i 2012 og Stortinget har i ettertid vedtatt halv pris på elbiler. Prosjektet ble dyrere da det ble innført 25 % moms på tunellbygging i ettertid av Stortingsvedtaket. Ryfast er et fergeavløsningsprosjekt som ikke har fått del i noen ferjeavløsningsmidler. De siste årene kostet ferjesambandet 120 mill. årlig. Ryfast er et riksvei-prosjekt hvor det kan se ut som at Staten som eier, ikke netto har bidratt med midler.