Kari-Anne Jønnes (H): I hvilken grad vil de pågående prosesser få konsekvenser for regionalplanene og hvilken rolle har KDD som forvalter av plan- og bygningsloven mtp. hvordan man vil sikre samfunnsøkonomisk helhetssyn i pågående prosesser dersom regionalplanene endres?
Begrunnelse
I oktober 2022 varslet regjeringen oppstart av arbeid med en stortingsmelding for forvaltning av villrein. Det ble samtidig varslet at det ville bli iverksatt en rekke både kort- og langsiktige tiltak for å bedre levekårene for villrein ifm. Kvalitetsnormen som NINA la frem høsten 2022. Det er bra. Det var lovet en bred og involverende prosess der både kommuner, kraftbransje, reiseliv og andre interessenter involveres. Det er et utbredt krav fra ordførere og andre lokalpolitikere at regjeringen tar lærdom av prosessene rundt utarbeidelse av de regionale villreinplaner og utvidelse av vern generelt, trør varsomt og respekterer lokaldemokratiet.
De fylkeskommuner som har villrein i sin fauna har regionale forvaltningsplaner for villrein. Det oppstod konflikt rundt flere av planene som da ble vedtatt i Kommunal- og Moderniseringsdepartementet (før 2014 i Klima og Miljødepartementet). Regionalplanene er hjemlet i plan- og bygningsloven og skal avgrense nasjonale villreinområder og fastsette en langsiktig arealforvaltning som balanserer bruk og vern for de aktuelle fjellområdene og slik ivaretar både villreinvernet og øvrige samfunnsinteresser – så som næringsliv, bosetning og friluftsliv. Planene dekker i stor grad områder som allerede er underlagt en eller annen form for vernestatus men også betydelige områder som i utgangspunktet ikke er vernet. Regionalplanene er ikke juridisk bindene, men er å betrakte som et innsigelsesverktøy og gir ofte betydelige og ytterligere innskrenkinger av det lokale handlingsrommet og muligheter for lokal utvikling og verdiskapning. Retningslinjene for nasjonalt villreinområde er svært restriktive.
Regionalplanene er vedtatt av fylkestingene og hjemlet i Plan- og Bygningsloven som nå forvaltes av Kommunal- og distriktsdep., men det er Klima- og miljødep. som nå alene er bedt om å sørge for prosessen sammen med Statsforvalter og Miljødirektoratet. Berørte kommuner og organisasjoner er invitert til korte innspillsmøter for utarbeidelse av stortingsmeldingen om villrein. Kommunene har kort frist til å komme med skriftlig høringsinnspill. For øvrig har folkevalgtnivåene ingen rolle i prosessene.