Bjørnar Laabak (FrP): Hva vil statsråden gjøre for kommuner, som til tross for intensjonene i barnevernsreformen, har reell økning i antall barn og unge som må plasseres i institusjon og fosterhjem?
Begrunnelse
Fredrikstad kommune v/barneverntjenesten har hatt underfinansiering knyttet til barnevernsreformen på 14,9 millioner kroner i 2022 og underfinansiering i 2023 er estimert til 18,9 millioner kroner.
Bakgrunnen for den forskjellen mellom 2022 og 2023 skyldes at egenandel for fosterhjem endres i forhold til plasseringstidspunkt og at kommunen har høyere behov for institusjonsplasseringer enn i 2019. For 2024 er det ikke ennå vedtatt at det blir videreført lav sats for kommunal egenandel for statlig fosterhjem for de som er plassert før 2022. Dersom dette ikke videreføres vil kostanden bli vesentlig høyere enn i dag.
Oppvekstutvalget i Fredrikstad kommune vedtok 31. mai 2023 i sak 26/23 at administrasjonen på nytt må henvende seg til departementet vedrørende fullfinansiering av barnevernsreformen og beregningsgrunnlaget tilknyttet institusjonsplasseringer, samt de utfordringer det skaper for Fredrikstad kommune. Politisk nivå oppfordres til å jobbe tverrpolitisk inn mot sine partigrupper på Stortinget.
Menon Economics og NTNU Samfunnsforskning evaluerer barnevernsreformen på oppdrag fra Barne- ungdoms- og familiedirektoratet med oppstart i slutten av 2021 og skal ferdigstilles i 2027. Etter oppstartsmålingen i 2022 vil det bli utarbeidet årlige delrapporter. Sluttevalueringen i 2027 har som hovedformål å vurdere reformens måloppnåelse.
Selv om kommuner jobber systematisk med forbedringer og tidlig innsats kan det allikevel være slik at antall plasseringer går opp og ikke ned sett i forhold til året 2019. Det er bakgrunnen for spørsmålet til statsråden.