Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2476 (2022-2023)
Innlevert: 08.06.2023
Sendt: 08.06.2023
Besvart: 14.06.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Hvilken funksjon tjener dagens bilaterale samarbeidsavtaler mot arbeidslivskriminalitet, finnes det eksempler på at disse har hatt praktisk nytteverdi, hvilke land har vi slike avtaler med og er det pågående diskusjoner med flere land om å inngå slike?

Begrunnelse

For å slå ned på arbeidslivskriminaliteten, er internasjonalt samarbeid avgjørende. Norge har meg bekjent samarbeidsavtaler med blant annet myndighetene i Litauen, Bulgaria, Polen og Estland. Jeg ønsker mer kunnskap om hvordan disse samarbeidene fungerer i praksis.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Arbeidstilsynet har inngått bilaterale samarbeidsavtaler med arbeidstilsynene i Estland, Latvia, Litauen, Polen, Bulgaria og Romania. Gjennom EØS-midlenes program for sosial dialog og trepartssamarbeid for perioden 2014-2021, har Estland, Litauen, Bulgaria og Romania mottatt støtte for å understøtte samarbeidstiltak med Arbeidstilsynet. Dette gjelder samarbeid om tilsyn av felles interesse, deling av god praksis og informasjonstiltak overfor arbeidstakere og arbeidsgivere. Arbeidstilsynet har sammen med arbeidstilsynene i de øvrige nordiske og baltiske landene etablert et eget nettverk for å dele erfaringer og bygge felles kunnskap.
Arbeidstilsynets vurdering er at de har egen nytte av slike samarbeidstiltak, samtidig som de kan bidra med å styrke kunnskap og tiltak i samarbeidende land. Blant temaene for samarbeidet er utvikling av tilsynsmetodikk for å bekjempe sosial dumping og arbeidslivskriminalitet og deling av erfaringer med hvordan regelverket er innrettet for å bidra til dette. Videre er det gjennomført en informasjonskampanje, «Know your rights». En evaluering viser at kampanjen nådde flertallet i målgruppen utenlandske arbeidstakere gjennom målrettet informasjon i sosiale medier, samt gjennom tilsyn. Kampanjen kom i stand som en del av samarbeidet finansiert av EØS-midlene.
Basert på de bilaterale avtalene har Arbeidstilsynet kunnet samarbeide om tilsyn med virksomheter som opererer i Norge og landene de har samarbeidsavtaler med. Samarbeidet spenner fra deling av informasjon gjennom sikre kanaler til koordinerte tilsyn, og i flere tilfeller samtidige tilsyn, hvor Arbeidstilsynets inspektører deltar i samarbeidslandene og deres inspektører har deltatt på tilsyn i Norge.
Som en del av samarbeidet med Litauen er alle offentlige myndigheter som deltar i det tverretatlige samarbeidet mot arbeidslivskriminalitet involvert, og tilsvarende fra litauisk side. Litauen er i gang med å etablere et pilotprosjekt basert på erfaringene med a-krimsentrene i Norge. Det skal også gjennomføres tverretatlige bilaterale tilsyn rettet mot virksomheter som har aktivitet i begge land.
I regjeringens handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet er et av tiltakene å forsterke samarbeidet med kontrollmyndigheter i andre land, og Norden og Baltikum nevnes særskilt. Samarbeidet som er i gang med myndighetene i Litauen er et godt eksempel på dette. Regjeringen ønsker å videreføre bilateralt og tverretatlig internasjonalt samarbeid innenfor EØS-midlene for en ny periode. I forrige periode lykkes det ikke å oppnå enighet med Polen om innretning av et bilateralt samarbeid, men dette vil være en prioritert målsetting i ny periode. Arbeidstilsynet vurderer mulighetene for å gjennomføre konkrete samarbeidstiltak med myndighetene i andre land bli vesentlig styrket gjennom norsk deltakelse i European Labour Authority (ELA), og at slik deltakelse vil redusere behovet for å inngå egne bilaterale samarbeidsavtaler framover. Regjeringen arbeider med oppfølging i samarbeid med de andre EFTA-landene med sikte på at deltakelse i ELA tas inn i EØS-avtalen. og vil komme tilbake til Stortinget om denne saken.