Guri Melby (V): Hvorfor velger regjeringen å gi et flatt tilskudd til kommuner som bare velger å ikke legge ned små skoler, i stedet for å bruke dem på utviklingsprosjekter i skoler i distrikts-Norge?
Begrunnelse
I Åfjord kommune i Trøndelag kjemper lokalsamfunnet for å ha et ungdomstrinn på Stoksund oppvekstsenter. Skolen ble nybygd som Oppvekstsenter med 1. – 10. skole i 2012, og har etter dette vært utbedret med flotte uteområder tilpasset til de forskjellige alderstrinn. Skolen har siden 2011 hatt varmlunsj og egen kokk tilsatt. I 2022 ble ungdomstrinnet på skolen nedlagt.
Lokalsamfunnet ønsker å kunne ha tilbud om både fådelt og fulldelt ungdomsskole i bygda, og har i den sammenheng utviklet ulike ideer for å styrke opplæringstilbudet og utvikle et unikt tilbud for sitt ungdomstrinn. Det kan være gjennom samarbeid med andre skoler, gjennom tilvalgsfag, digitale løsninger som fjernundervisning og samarbeid med lokalt næringsliv som alternativ opplæringsarena. Dette er et eksempel på at bygda drar i samme retning, og jobber for å utvikle et unikt og godt opplæringstilbud på ungdomstrinnet samtidig som de utvikler sin egen hjembygd.
Regjeringen har innført et grendeskoletillegg som fordeles flatt til alle kommuner med grendeskoler som er truet av nedleggelse. Tilskuddet er finansiert gjennom et trekk i rammetilskuddet til alle kommuner. Tilskuddet innebærer ingen incentiv til å utvikle skolene videre, men bare til å opprettholde dagens struktur.