Grunde Almeland (V): Kan statsråden gjøre rede for det juridiske handlingsrommet for å tilby fast ansettelse for kommunale beredskapshjem?
Begrunnelse
Oslo er den eneste kommunen som har ansvar for egne beredskapshjem.
Venstre fremmet i samarbeid med flere andre partier 26. april 2022 forslag i Oslo bystyre forslag vedrørende arbeidsvilkår for beredskapshjem i Oslo kommune. Et av forslagets vedtakspunkter lød som følgende:
«Bystyret ber byrådet utrede det juridiske handlingsrommet for å tilby fast ansettelse for kommunale beredskapshjem.»
Forslaget ble enstemmig vedtatt 15. juni 2022.
I et notat til bystyrets organer datert 9. juni 2022 svarer byråden for oppvekst og kunnskap følgende:
«Når spørsmålet om fast ansettelse har vært løftet tidligere har jeg svart at beredskapshjem som utfører oppdrag på statens eller kommunens vegne ikke er fast ansatt, men tilbys midlertidige oppdragskontrakter. Bakgrunnen for dette er en dom i Høyesterett som har konkludert med at beredskapshjem er å anse som oppdragstakere snarere enn arbeidstakere.
Høyesterett er Norges øverste domstol og utgjør sammen med Stortinget og Regjeringen landets øverste organer. I saker som bringes inn for domstolene avgjør Høyesterett med endelig virkning rettsforholdet mellom partene.
Høyesterett avsa 20. mars 2013 en dom, HR-2013-628-A, om hvorvidt en som hadde avtale om å være beredskapshjem for barnevernet, var å anse som ansatt eller oppdragstaker. Høyesterett konkluderte med at beredskapshjem er å anse som oppdragstakere.»
At kommunens beredskapshjem per i dag regnes som oppdragstakere og ikke fast ansatte, har flere negative implikasjoner, blant annet med tanke på pensjonsrettigheter, som påpekt i artikkelen «Utfordrer statsråden: Urimelig at Oslo skal ha dårligere vilkår enn resten av landet», publisert i Dagsavisen 17. mars 2023.