Skriftlig spørsmål fra Kathy Lie (SV) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2300 (2022-2023)
Innlevert: 22.05.2023
Sendt: 22.05.2023
Besvart: 31.05.2023 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Kathy Lie (SV)

Spørsmål

Kathy Lie (SV): Statsråden bes om å gi Stortinget en status for vedtak, framdrift og økonomiske rammer for vedtatt/planlagt sykehusutbygging i Helse Sør-Øst.
Kan statsråden forsikre at de omstridte sykehusplaner for Oslo kan gjennomføres uten at sykehusene i helseregionen må redusere planlagt pasienttilbud?

Begrunnelse

Styret i Helse Sør-Øst RHF har godkjent en revidert styringsramme for det nye sykehuset i Drammen på 14 milliarder kroner, en budsjettsprekk på rundt 40 prosent.
Styreleder i Helse Sør-Øst RHF, Svein Gjedrem, sier i den sammenheng; « - De økte kostnadene ved nytt sykehus i Drammen skyldes forhold som Vestre Viken HF ikke selv har hatt kontroll på. Men vi må følge de generelle prinsippene for henføring av kostnader, og byggets sluttkostnad tilhører derfor helseforetaket.» Eller sagt med andre ord: dette må tas igjen i kutt i andre investeringer, eller redusere driftskostnader (les: pasientbehandling).
Den største budsjettsprekk i Helse Sør-Øst RHF kommer trolig ved det svært omstridte vedtaket om nedleggelse av Ullevål sykehus og bygging av nytt storsykehus i Oslo. Prosjektet har offisiell kostnadsramme på 39 milliarder. Men det er anslått en forventet budsjettsprekk på 10 milliarder, inklusive usikkerhetsbuffer.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: De regionale helseforetakene har et samlet ansvar for å tilby befolkningen i regionen spesialisthelsetjenester. De må planlegge og organisere virksomheten i tråd med dette ansvaret. Dette innebærer at de må gjøre nødvendige avveininger mellom drift og investeringer innenfor de økonomiske rammene Stortinget stiller til rådighet og de styringskrav jeg gir.
Jeg har i forbindelse med spørsmålet innhentet opplysninger om status for sykehusutbygginger fra Helse Sør-Øst RHF. De opplyser at de har flere regionalt prioriterte prosjekter i gjennomførings- og forprosjektfasen. Søknad om lån skjer etter konseptfasen og endelig beslutning om oppstart av gjennomføring skjer etter at forprosjektet er ferdigstilt.
Følgende prosjekter er i gjennomføringsfasen:
Vestre Viken HF – Nytt sykehus i Drammen. Stortinget sluttet i 2017 seg til en låneramme på 8 460 mill. 2017-kroner, tilsvarende 70 pst. av estimert kostnadsramme. Styret i Helse Sør-Øst RHF godkjente forprosjektet i mars 2019 og la til grunn en styringsramme på 9,249 mrd. kroner (desember 2019-kroner), i tillegg til investeringer i ikke-byggnær IKT med 717 mill. kroner og kostnader forbundet med tomteerverv. Styringsrammen for Nytt sykehus i Drammen ble endret av styret i Helse Sør-Øst RHF i mars 2023 til 14 mrd. kroner (desember 2021-kroner). Helse Sør-Øst RHF opplyser at utgangspunktet med komplekse grunnforhold kombinert med prosjekteringsfeil, har gitt en krevende framdrift med parallellitet i aktiviteter. I tillegg har markedsutviklingen under pandemien og krigen i Ukraina ført til ekstraordinære kostnadsøkninger, som følge av økte råvarepriser, leveranseutfordringer blant annet for stål og entreprenørenes risikotillegg. Det har vært en replanlegging knyttet til ibruktakelse av bygget. Det planlegges nå med en trinnvis ibruktakelse med tre trinn istedenfor to. Full ibruktakelse av det nye sykehuset er utsatt fra mai til oktober 2025.
Helse Sør-Øst RHF opplyser at de indeksregulerer styringsrammene til byggeprosjektene for å kompensere for generell lønns- og prisvekst. Årlig justering av rammene er en normal forutsetning i offentlige byggeprosjekter, og utgjør ingen kostnadsoverskridelse. Av økningen i styringsramme for Nytt sykehus i Drammen på om lag 4 mrd. kroner (om lag 40 %) er ca. 1,6 milliarder kroner relatert til utviklingen i SSBs byggekostnadsindeks og om lag 2,4 milliarder kroner relatert til ekstraordinære forhold i prosjektgjennomføringen.
Oslo universitetssykehus HF – Nytt klinikkbygg- og protonbygg ved Radiumhospitalet. Ved behandling av statsbudsjettet for 2018 sluttet Stortinget seg til en låneramme på 2 713 mill. 2018-kroner til Nytt klinikkbygg. Lånerammen til protonbygget er fastsatt til 1 198 mill. 2018-kroner. Til protonbygget er det i tillegg lagt til grunn en tilskuddsramme på 513 mill. 2018-kroner. Styret i Helse Sør-Øst RHF godkjente forprosjektrapporten i november 2019 og la til grunn en styringsramme for klinikkbygget på 3 302 mill. kroner (januar 2018-kroner). Det ble videre lagt til grunn en styringsramme på 1 541 mill. kroner (januar 2018-kroner) for protonbygget.
Oslo universitetssykehus HF – Nye Aker og Nye Rikshospitalet. Stortinget sluttet seg til en samlet låneramme på 29 073 mill. 2020-kroner i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2020. Styret i Helse Sør-Øst RHF godkjente forprosjektet for Nye Aker og Nye Rikshospitalet i desember 2022 og la til grunn en styringsramme på 17 962 mill. kroner (januar 2021-priser) for Nye Aker og 18 083 mill. kroner (januar 2021-priser) for Nye Rikshospitalet. Kommunal- og distriktdepartementet vedtok statlig plan for de to sykehustomtene den 28. februar 2023. De nye sykehusbyggene er planlagt ferdig i 2031. Tilsvarende som for rammene for nye Drammen sykehus, så indeksreguler Helse Sør-Øst RHF rammene til Nye Aker og Nye Rikshospitalet. Helse Sør-Øst RHF opplyser at den samlede indeksreguleringen av rammene til de to prosjektene fram til 2023 utgjør 5,4 mrd. kroner. De forventer at prosjektene gjennomføres i henhold til budsjett.
Akershus universitetssykehus HF – Samling av sykehusbasert psykisk helsevern. Stortinget sluttet seg ved behandling av statsbudsjettet for 2022 til en låneramme på 695 mill. 2022-kroner. Styret i Helse Sør-Øst RHF godkjente forprosjekt for samling av sykehusbasert psykisk helsevern i april 2023 og la til grunn en styringsramme på 977 mill. kroner (prisnivå 2022). Byggene planlegges ferdigstilt i 2026.
Helse Sør-Øst RHF opplyser videre at de har følgende to prosjekter i forprosjektfase:
Sykehuset Telemark HF – Utbygging stråle- og somatikk i Skien. Stortinget sluttet seg til en låneramme på 928 mill. 2022-kroner i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2022. Forprosjektet forventes ferdigstilt før sommeren i år, og så skal det behandles av styrene i Sykehuset Telemark HF og Helse Sør-Øst RHF. Oppstart av prosjektet vil kunne skje raskt etter dette, med en byggeperiode på tre til fire år.
Oslo universitetssykehus HF - Ny sikkerhetspsykiatri. Stortinget sluttet seg til en låneramme på 830 mill. kroner i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2021. Styret ved Oslo universitetssykehus HF behandlet forprosjektet i styremøtet 26. mai 2023. Helse Sør-Øst RHF planlegger behandling i styremøtet i juni i år. Det er anslått at ny sikkerhetspsykiatri er klar for klinisk bruk ultimo 2026.
Helse Sør-Øst RHF styrer sine regionale byggeprosjekt etter P50-estimater, styringsrammen. Dette innebærer at det er like sannsynlig at endelig kostnad ender under styringsrammen, som over. Hvis sluttkostnadene blir høyere enn styringsrammen for byggeprosjekter, utfordrer dette regionens og helseforetakenes likviditet og økonomiske resultater.
Helse Sør-Øst RHF planlegger med videreføring av de allerede prioriterte store byggeprosjektene. Det vurderes muligheter for trinnvis utbygging i alle prosjekter, og eventuell forskyving av prosjekter som ikke er i forprosjekt- eller gjennomføringsfase. I forbindelse med de store byggeprosjektene gjennomføres det grundig, involverende og forpliktende arbeid med gevinstrealiseringsplaner og konkretisering av tiltak for tilpasning av kostnadsnivået i forkant av innflytting. Regionens økonomiske langtidsplan rulleres årlig, planlagt neste gang i september 2023.
Helse Sør-Øst RHF opplyser at de gjennom økonomisk langtidsplan og de årlige budsjettene, følger opp slik at de økonomiske konsekvensene av økt styringsramme for Nytt sykehus i Drammen ikke blir til hinder for at Vestre Viken HF kan fortsette å levere gode helsetjenester.
Avslutningsvis viser jeg til regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett. Regjeringen foreslår en varig økning i sykehusenes budsjetter på 2,5 mrd. kroner i tillegg til 2,2 mrd. kroner i økte bevilgninger knyttet til økt pris- og lønnsvekst. Regjeringen foreslår også å endre prinsippet for justering av lånerammene til de regionale helseforetakene, slik at statlige lånerammer prisjusteres med faktisk byggekostnadsindeks, som også Statsbygg bruker for å prisjustere rammene i sine prosjekter. Frem til nå har lånerammen blitt justert med den generelle deflatoren som benyttes for prisjustering av driftsbevilgninger til spesialisthelse-tjenesten. Endringen gjøres også med tilbakevirkende kraft for perioden 2015 til 2022 for prosjekter med lånebevilgning i 2023. Det medfører en økning i gjenværende lånerammer på om lag 5,4 mrd. kroner. Forslaget skal legge til rette for en låneandel på 70 pst. av P85, i tråd med intensjonen for låneordningen, og at prosjektene kan gjennomføres som planlagt uten at sykehusene må redusere i planlagt pasienttilbud.