Skriftlig spørsmål fra May Helen Hetland Ervik (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2241 (2022-2023)
Innlevert: 15.05.2023
Sendt: 15.05.2023
Besvart: 23.05.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

May Helen Hetland Ervik (FrP)

Spørsmål

May Helen Hetland Ervik (FrP): Vil samferdselsministeren bidra til at byggingen av ny firefelts E39 mellom Lyngdal Vest og Ålgård prioriteres, og samtidig bidra til at kostnadsøkningen man opplever i veiprosjektet blir kompensert, slik at fremdriftsplanen med bygging av ny E39 mellom Kristiansand og Stavanger opprettholdes?

Begrunnelse

Byggingen av ny fire felts E39 mellom Kristiansand og Stavanger er kommet godt i gang, og vi ser gode resultater mellom Kristiansand og Mandal.
Resten av veistrekningen på E39 mellom Mandal og Ålgård er gryteklar. Strekningen er svært ulykkesbelastet og veistandarden tilsier at det er et stort behov for oppgradering til ny firefelts motorvei.
Det er med stor bekymring jeg registrerer signaler fra Nye Veier og enkelte sentrale politikere om at ny firefelts E39 mellom Lyngdal Vest og Ålgård må skyves ut i tid.
Det er av trafikksikkerhetsmessige årsaker viktig å få fortgang på den videre byggingen. Fortgang på veibyggingen er også viktig for utviklingen av Sør-Rogaland og Vest-Agder som region, både i forbindelse med næringsutvikling og som arbeidsregion. Det er viktig å få på plass økonomi og forutsigbarhet i det videre arbeidet med byggingen av ny fire felts E39.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I tråd med Meld. St. 25 (2014-2015) om opprettelsen av Nye Veier AS, fremlagt av daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, er det styret i Nye Veier AS som bestemmer prioritering, oppstart og gjennomføring av prosjektene i sin portefølje. E39 fra Lyngdal til Ålgård er prioritert av styret i Nye Veier AS. Vurderinger gjort i forbindelse med kommunedelplan og nå senest i selskapets arbeid med prioriteringsoppdraget til NTP 2025-2036 viser, som representanten også påpeker, at det er utfordringer med trafikksikkerheten på strekningen. Det er også et stort potensial for å redusere kjørelengden og øke fremkommelighet på strekningen. En videre utbygging vil føre til reduserte transportkostnader og bedrer samfunnsøkonomien. Analyser viser også at det transporteres store godsverdier på strekningen.
For at Nye Veier AS skal starte utbygging fra Lyngdal mot Stavanger må selskapet ha tilgjengelige midler til dette. Nye Veier AS får årlig bevilget kr 6,1 mrd. I tillegg har regjeringen som en del av den ekstraordinære lønns- og prisjusteringen av budsjettet i forslaget til revidert nasjonalbudsjett for 2023, foreslått å øke tilskuddet til selskapet med kr 130,4 mill. inneværende år. Den samlede bevilgningen skal dekke planlegging, utbygging, utbedring samt drift og vedlikehold av strekningene i av selskapets portefølje. Nye Veier AS har fått de økonomiske rammene som ble forespeilet i gjeldende NTP.
Gitt de rammebetingelsene som foreligger, samt at det per i dag kun foreligger nødvendig detaljreguleringsplan for strekningen mellom Ålgård og Bue, vil en fullstendig utbygging av strekningen mellom Lyngdal og Ålgård fortsatt ligge et stykke frem i tid. Det er også verdt å merke seg at Rogaland fylkeskommune per i dag ikke har truffet garantivedtak for strekningen gjennom Rogaland, med unntak av strekningen mellom Ålgård og Bue. Jeg vil likevel understreke at det pågår planarbeid og analyser for hele E39 gjennom Rogaland frem til Ålgård.