Liv Kari Eskeland (H): Norske tog har inngått kontrakt om innkjøp av nye fjerntog. Til tross for tidligere lovnader fra Norske tog om universell utforming, har de valgt en løsning med to trinn for på/avstigning.
Hvordan kan statsråden være fornøyd med at det norske togtilbudet ikke vil være universelt utformet de neste 40 årene?
Begrunnelse
Norske tog inngikk i februar kontrakt med Stadler om innkjøp av nye fjerntog av typen Stadler «Flirt Nordic Express». Det er valgt en løsning med to trinn for på/avstigning. Togene skal utstyres med heis ved to innganger som løsning for rullestolbrukere. Det vil gjøre at f.eks. rullestolbrukere fortsatt vil være avhengig av assistanse for å komme om bord på toget. Dette er ikke universell utforming.
Trinnfri på/avstigning er foretrukket løsning for de fleste togreisende, ikke bare rullestolbrukere. Reisende med små barn og barnevogn, eldre, alle med en tung koffert vil foretrekke å kunne gå rett inn i toget, uten å måtte stige opp to trinn.
Det er fremdeles langt igjen før vi har en universelt utformet samferdselsløsning i Norge, med sammenhengende reisekjeder der alle innbyggere har likeverdig tilgang til transport. Høyre synes likevel det er sjokkerende at man ved innkjøp av nye fjerntog som skal kjøres de neste 40 årene, ikke klarer å legge til rette for universell utforming. Det skaper et samfunn vi absolutt ikke kan være bekjent av i Norge.
Norge er gjennom norsk ratifisering av CRPD forpliktet til å utforme samfunnet slik at det fremmer likestilling. En samlet transportkomite stilte seg også i behandlingen av Nasjonal transportplan 2022-2033 bak at universell utforming er en obligatorisk del av planleggingen i samferdselssektoren, og at det kreves bred og tverrfaglig innsats for å oppnå universell utforming av sammenhengende reisekjeder, jf. Innst. 653 S (2020-2021).