Skriftlig spørsmål fra Liv Kari Eskeland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2206 (2022-2023)
Innlevert: 12.05.2023
Sendt: 12.05.2023
Besvart: 31.05.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Liv Kari Eskeland (H)

Spørsmål

Liv Kari Eskeland (H): Norske tog har inngått kontrakt om innkjøp av nye fjerntog. Til tross for tidligere lovnader fra Norske tog om universell utforming, har de valgt en løsning med to trinn for på/avstigning.
Hvordan kan statsråden være fornøyd med at det norske togtilbudet ikke vil være universelt utformet de neste 40 årene?

Begrunnelse

Norske tog inngikk i februar kontrakt med Stadler om innkjøp av nye fjerntog av typen Stadler «Flirt Nordic Express». Det er valgt en løsning med to trinn for på/avstigning. Togene skal utstyres med heis ved to innganger som løsning for rullestolbrukere. Det vil gjøre at f.eks. rullestolbrukere fortsatt vil være avhengig av assistanse for å komme om bord på toget. Dette er ikke universell utforming.
Trinnfri på/avstigning er foretrukket løsning for de fleste togreisende, ikke bare rullestolbrukere. Reisende med små barn og barnevogn, eldre, alle med en tung koffert vil foretrekke å kunne gå rett inn i toget, uten å måtte stige opp to trinn.
Det er fremdeles langt igjen før vi har en universelt utformet samferdselsløsning i Norge, med sammenhengende reisekjeder der alle innbyggere har likeverdig tilgang til transport. Høyre synes likevel det er sjokkerende at man ved innkjøp av nye fjerntog som skal kjøres de neste 40 årene, ikke klarer å legge til rette for universell utforming. Det skaper et samfunn vi absolutt ikke kan være bekjent av i Norge.
Norge er gjennom norsk ratifisering av CRPD forpliktet til å utforme samfunnet slik at det fremmer likestilling. En samlet transportkomite stilte seg også i behandlingen av Nasjonal transportplan 2022-2033 bak at universell utforming er en obligatorisk del av planleggingen i samferdselssektoren, og at det kreves bred og tverrfaglig innsats for å oppnå universell utforming av sammenhengende reisekjeder, jf. Innst. 653 S (2020-2021).

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen arbeider for at jernbanesystemet skal være universelt utformet i størst mulig grad. Dette er et viktig hensyn når stasjoner opprustes, digitale billettsystemer utformes og nye tog kjøpes inn. De nye regiontogene og lokaltogene som Norske tog har bestilt og de nye Flirt-togene som allerede er levert har trinnfri adkomst fra standardiserte plattformer på 760 mm. For personer med funksjonsnedsettelse er dette en viktig oppgradering av reisetilbudet på de korte og mellomlange togstrekningene, selv om det er høydeforskjeller inne i toget. På korte strekninger er det viktig at passasjerene kan komme raskt inn og ut av toget uten assistanse, når plattformenes utforming tillater det.
De nye fjerntogene som Norske tog nå har kjøpt fra Stadler, har en høygulvløsning som gir en innredning uten nivåforskjeller og god innvendig tilgjengelighet. Dette vil være en forbedring for alle reisende, og gi en mer komfortabel reise også for personer med funksjonsnedsettelse på disse lange strekningene. Togprodusentenes respons, samt påfølgende anbudsrunde, viser ifølge Norske tog at markedet for denne type fjerntog er begrenset. I kravspesifikasjonen til Norske tog, basert på Jernbanedirektoratets oppdragsbeskrivelse, har det ligget inne krav om best mulig tilgjengelighet for alle reisende. Ingen togprodusenter leverte tilbud om tog med trinnfri adkomst. Dette betyr at Norske tog måtte velge en togtype som medfører at en del personer med funksjonsnedsettelse må benytte rampe/heis for på- og avstigning.
Jeg viser til de andre svarene som allerede er sendt til Stortinget for besvarelse av likelydende spørsmål, dvs. svar på spørsmål nr. 2211 og nr. 2274 til skriftlig besvarelse fra hhv. stortingsrepresentantene Mona Fagerås og Morten Stordalen.