Skriftlig spørsmål fra Jan Tore Sanner (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2093 (2022-2023)
Innlevert: 28.04.2023
Sendt: 02.05.2023
Besvart: 10.05.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Jan Tore Sanner (H)

Spørsmål

Jan Tore Sanner (H): Er statsråden nå enig i at det snarest mulig bør innføres en nasjonal fraværsoversikt på alle trinn og sikres en felles forståelse og begrepsavklaring, slik at vi kan vite hvordan det står til med fraværet i norsk skole og sette inn riktige tiltak tidlig nok?

Begrunnelse

I FAFOs rapport, «Kunnskapsstatus om bekymringsfullt fravær i skolen», levert Utdanningsdirektoratet 27.april 2023 slås det fast at forskningen på fravær preges av mangelfull statistikk og at det bør innføres en nasjonal oversikt over fravær på alle trinn.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Tilstedeværelse på skolen er viktig både for at elevene skal få den opplæringen de har krav på, og for at skolen skal kunne følge opp og støtte elevenes faglige og sosiale utvikling. Jeg er svært opptatt av at elevene våre skal være på skolen, og at vi har de riktige tiltakene for å forebygge skolefravær. Jeg er også opptatt av at vi gir god hjelp og støtte til de elevene som av ulike årsaker ikke klarer å være på skolen. Derfor ga jeg i 2022 et oppdrag til Utdanningsdirektoratet (Udir), der jeg ba dem utrede flere spørsmål knyttet til fravær i skolen. FAFO-rapporten, som representanten Sanner viser til, er bestilt som en del av dette oppdraget.
Et av de andre spørsmålene jeg har bedt Udir om å utrede, er hvordan vi kan få bedre informasjon om fraværet på alle trinn i skolen, inkludert om det er behov for et nasjonalt fraværsregister. Per i dag har vi kun nasjonal statistikk over fravær slik det er ført på vitnemålet for elevene på 10. trinn og i videregående skole. Skoleeier er pliktig å ha et system for føring av fravær også i grunnskolen, men dette er ikke informasjon som samles inn nasjonalt.
Jeg er opptatt av at vi ikke skal innføre nye rapporteringskrav i skolen om det ikke er strengt nødvendig. Et eventuelt nasjonalt fraværsregister må derfor utredes skikkelig før vi fatter beslutninger. Udir skal levere en rapport med sine anbefalinger innen 14. juli i år, og den vil være viktig for hvordan jeg følger opp dette videre.
Vi må utvikle felles forståelse for de utfordringene vi står overfor når vi skal jobbe for mer nærvær i skolen. Dette er også en av årsakene til at jeg i oppdraget til Udir har bedt dem lage en kunnskapsoversikt. Oppdraget vi har gitt vil forhåpentligvis også bidra med kunnskap og forståelse for hvilke begreper som bør brukes i hvilke sammenhenger.