Skriftlig spørsmål fra Cato Brunvand Ellingsen (SV) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2068 (2022-2023)
Innlevert: 27.04.2023
Sendt: 27.04.2023
Besvart: 09.05.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Cato Brunvand Ellingsen (SV)

Spørsmål

Cato Brunvand Ellingsen (SV): Hvordan kan statsråden bidra til at helse- og sosialfaglig kompetanse i skolen blir en viktig og varig del av skolene våre, særlig i levekårsutsatte deler av byene?

Begrunnelse

Vold og trusler har den siste tiden blitt løftet opp av media og politikere som et alvorlig problem i skolen, og det er blitt etterlyst tiltak. Etter pandemien har det blitt satt søkelys på skolevegring som en økende utfordring blant barn og unge. Fortsatt hører vi om mobbing, utenforskap og sosiale utfordringer i skolen. Kompleksiteten i skolens oppgaver og utfordringer er stor. Samtidig er det fortsatt, med rette, et mål å ha en bred fellesskole med plass til alle. Dette er og skal være den arenaen der alle barn og unge møtes for lek og læring.
Særlig i levekårsutsatte deler av byene våre er kompleksiteten av utfordringer stort. Fattigdom, utenforskap, rasisme, trangboddhet, flere uten utdanning og jobb, manglende fremtidsutsikter påvirker selvsagt barn og unge i deres oppvekst.
Som den viktigste profesjonen i skolen står lærerne over for en formidabel oppgave i å møte denne kompleksiteten av utfordringer. I de fleste eller alle andre velferdsarenaene er det anerkjent at tverrprofesjonalitet og tverrfaglighet er en sentral forutsetning for å møte komplekse utfordringer på en god måte. Oftere og oftere hører vi fra ansatte i skolen, fra deres organisasjoner og også fra skoleledere at det er behov for bredere kompetanse og flere ansatte med annen profesjonsbakgrunn i skolen. Det etterlyses miljøterapeuter, barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere, psykologer og helsesykepleiere.
Likevel er det ofte slik at satsning på helse- og sosialfaglig kompetanse i skolen er prosjektbasert, tilfeldig og kortvarig. Det kan synes som om det mangler regelverk, føringer, forskning, veiledning og kompetanse til å sikre at skolen blir en tverrfaglig arena som møter alle barn og unge med fokus på læring, meningsfulle aktiviteter og gode relasjoner.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Skolen skal være et godt sted å være for alle elever, lærere og andre ansatte. Slik jeg leser spørsmålet fra stortingsrepresentant Cato Brunvand Ellingsen er vi i denne sammenheng begge opptatt av laget rundt eleven.
Foruten de eksplisitte kravene til kompetanse i skolen som framgår av regelverket, er det skolens samfunnsmandat som legger føringer på hvilken kompetanse ansatte i skolen bør ha. Det er kommunen som eier som er ansvarlig for å sikre at de ansatte har tilstrekkelig kompetanse til å kunne ivareta skolens samfunnsmandat. Øvrige ansatte og/eller andre instanser enn lærere, som f.eks. spesialpedagoger, barnevernspedagoger, vernepleiere, sosionomer, PPT, helsesykepleiere, inngår ofte i det vi omtaler som i laget rundt eleven. De kan på ulikt vis støtte og supplere lærerne. De kan være gode støttespillere i arbeidet med å skape et godt skolemiljø for alle elevene, både ved å bidra til at alle trives på skolen, at ingen faller utenfor, og for å forhindre at ulike utfordringer oppstår og vokser seg store. Et godt samarbeid mellom de ulike tjenestene er viktig for elevenes læring, mestring, trivsel og utvikling.
Vi vet det varierer hvordan skoler og kommuner organiserer det tverrfaglige og tverrsektorielle samarbeidet lokalt. Det er viktig at vi får bedre kunnskap om dette, og at også kommunene og skolene har god kompetanse om de ulike yrkesgruppene og tjenestene og hva de kan bidra med. Samtidig er jeg opptatt av at vi i arbeidet ivaretar kommunenes handlingsrom og fleksibilitet, slik at de har mulighet til å innrette tjenestene sine ut fra lokale behov.
Både i eget departement og sammen med andre departement jobber vi langs flere spor for å styrke laget rundt barna og elevene og legge til rette for at det skal være enklere for tjenestene å jobbe sammen. Jeg vil blant annet følge opp Stortingets anmodningsvedtak om å frem en strategi for å styrke laget rundt læreren og eleven. Vi følger også opp NOU 2022: 13 Med videre betydning — Et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole for se på hvordan vi kan styrke kompetansen til de som jobber barnehagene, skolen og laget rundt. Vi har i tillegg flere pågående meldingsarbeid der det vil være aktuelt å samle kunnskap om og vurdere tiltak for å utvikle laget rundt eleven. Vi vil involvere partene og sentrale organisasjoner i dette arbeidet.