Skriftlig spørsmål fra Margret Hagerup (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2005 (2022-2023)
Innlevert: 20.04.2023
Sendt: 20.04.2023
Besvart: 26.04.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Margret Hagerup (H)

Spørsmål

Margret Hagerup (H): Hva er faktagrunnlaget bak de dramatiske innstrammingene i innleieregelverket?

Begrunnelse

Nylig har det vært flere mediesaker om konsekvensene ved endringer i innleieregelverket som trådte i kraft 1. april 2023, og mange er bekymret for både arbeidsplasser og bedriftenes konkurransekraft. Dette var et tydelig budskap da stortingspolitikerne fra Rogaland møtte en rekke aktører fra næringslivet på Rogalandstinget, 14. april 2023.
Arild Tjensvold i Jobzone Tech AS har jobbet I bransjen gjennom flere tiår og har opplevd flere regelendringer i arbeidslivspolitikken. Han stilte spørsmål ved om bransjen virkelig var så useriøse, eller om regjeringen bare ble revet med. Han mente det er et paradoks at bedrifter ved midlertidige ressursbehov kan ansette midlertidig, men at det er strenge regler for hvordan en kan leie inn fast ansatte fra et bemanningsbyrå. Tjensvold fortalte videre om en bransje som nå må si opp deler av sine ansatte hvor flere opplever å bli arbeidsledige, eller måtte arbeide på midlertidige kontrakter hos tidligere oppdragsgiver. Han viste videre til konsekvenser som at mindre bedrifter mister konkuranseevnen, tarifferte bedrifter mister deler av styringsretten, det gir økt uforutsigbarhet og det gjør at utenlandske bedrifter øker konkuranseevnen i det norske markedet.
Tjensvold viste også til at det er funnet få grove brudd på regelverket og at bransjen har vist en positiv utvikling de senere årene. Det har i liten grad forekommet «0-timers-kontrakter» og kontrakter med stillingsbrøker som ikke er reelle. Innleide arbeidstakere likebehandles med innleievirksomhetens faste ansatte. Det er funnet flere eksempler på at arbeidstakerne som er utleid har bedre vilkår enn de ville hatt som fast ansatte hos virksomheten og det er avdekket få grove brudd på regelverket blant virksomhetene som leier inn arbeidskraft. Regjeringen har innført en dramatisk innstramming i arbeidsmiljøloven, som går utover arbeidslivet og næringslivet i Rogaland og i landet, på tross av at en nylig rapport fra Arbeidstilsynet motbeviser påstandene fra regjeringen. I tillegg har regelrådet gitt det rødt lys, ESA har stilt svært kritiske spørsmål til vedtaket, og tallene vedtaket er basert på er fra før forrige lovendring i 2019. Effekten av dette er ikke hensyntatt i arbeidet. Det kan derfor stilles spørsmål ved hva som er faktagrunnlaget bak innstrammingene.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Jeg viser til framstillingen i Prop. 131 L (2021-2022) som ble lagt fram for Stortinget i juni 2022. I forkant var det gjennomført en bred høringsrunde om forslagene til endringer i reglene for inn- og utleie av arbeidskraft fra bemanningsforetak.
Lovendringene er begrunnet i at de skal bygge opp under et arbeidsliv med hele og faste stillinger i et topartsforhold mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Innleie fra bemanningsforetak innebærer en trepartsrelasjon som er dårlig i samsvar med sentrale reguleringer i vårt arbeidsliv. Som omtalt i lovproposisjonen viser dokumentasjon fra tilsynsmyndighetene at innleide arbeidstakere opplever økt risiko for skader og ulykker og at de følges dårligere opp på arbeidsmiljøområdet sammenlignet med fast ansatte. Kartlegginger av arbeidsmiljø, organisering og medvirkning på arbeidsplassen viser at innleide arbeidstakere skårer en del lavere enn de som er fast ansatt direkte i en virksomhet når det gjelder tilfredshet med jobben, deltakelse i opplæringsaktiviter og det å møte positive utfordringer i arbeidet. Norsk arbeidsliv preges av høy organisering og utbredelse av tariffavtaler, mens dette er vesentlig svakere for innleide arbeidstakere.
Det har vært vedvarende høyt omfang av innleie i deler av arbeidslivet, særlig gjelder dette byggenæringen i Oslofjord-området. I Prop. 131 L (2021-2022) uttaler departementet at det er grunn til å anta at innleie begrunnet i at arbeidet er av midlertidig karakter er blitt benyttet i større omfang enn det arbeidsmiljøloven ga grunnlag for, og at flere virksomheter har dekket et permanent bemanningsbehov med innleie.
Målsettingen med de vedtatte lovendringene er å legge grunnlag for at flere arbeidstakere skal kunne oppleve den tryggheten som fast ansettelse og forutsigbare arbeidsforhold innebærer. Også for virksomhetene vil en høy grad av faste ansettelser kunne bidra til økt produktivitet og bedre omstillingsevne, blant annet som følge av at det investeres mer i de ansattes kompetanse. For samfunnet er det viktig å legge til rette for rekruttering til faste stillinger i yrker og næringer hvor det er økt behov for kvalifisert arbeidskraft.