Skriftlig spørsmål fra Erlend Svardal Bøe (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1952 (2022-2023)
Innlevert: 14.04.2023
Sendt: 14.04.2023
Besvart: 21.04.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Svardal Bøe (H)

Spørsmål

Erlend Svardal Bøe (H): Hvilke endringer må gjøres i regelverket for at beltedrevne el-sparkesykler kan tas i bruk for eksempel i forbindelse med reiselivsaktiviteter, og vil statsråden ta initiativ til å gjøre de eventuelle endringene som må til?

Begrunnelse

Det skjer mye positiv og grønn innovasjon i reiselivsnæringen. Det er også viktig for at Norge skal bli en mer bærekraftig reiselivsdestinasjon og oppnå klimamålene som vi har satt oss. I Finland er det utviklet en beltedreven el-sparkesykkel som kalles eLyly (https://elyly.fi/)
Denne er i Finland godkjent for bruk i utmark og nasjonalparker, og det er reiselivet som er målgruppen hvor både miljøaspektet og stillhet i naturen er vektlagt. Nå ønsker aktører i reiselivsnæringen å ta den i bruk også i Norge, men det må klargjøres hvordan den kan tas i bruk med tanke på regelverket.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Dersom vi legger til grunn spesifikasjonene på nettsiden til den beltedrevne el-sparkesykkelen eLyly som nevnes i begrunnelsen til spørsmålet, vil en slik beltedrevet motorvogn ikke omfattes av EUs forordninger på kjøretøyområdet og vil kjøretøyteknisk i Norge falle inn i vår nasjonale klasse «motorredskap».
Dersom et motorredskap bare skal brukes utenfor offentlig vei, er det ikke krav om at motorvognen skal registreres, jf. forskrift om bruk av kjøretøy § 2-2 nr. 1 bokstav b. Motorredskap som ikke er registreringspliktig og bare skal brukes utenfor offentlig veg, er unntatt alle tekniske krav under forutsetning av at det kan brukes på forsvarlig måte, jf. kjøretøyforskriften § 1-10 nr. 3.
Det kjøretøytekniske regelverket er derfor ikke til hinder for at slike motorvogner skal kunne brukes utenfor offentlig veg. Dersom slike motorvogner skal brukes på offentlig veg, gjelder en rekke tekniske krav, samt at motorvognen vil være registreringspliktig dersom den konstruktive hastigheten er over 20 km/t samt at den kun kan benyttes i kjørebanen og ikke på fortau eller gang- og sykkelveger.
Bruk i utmark reguleres av lov om motorferdsel i utmark, som forvaltes av Klima- og miljødepartementet. De opplyser at en slik beltedrevet el-sparkesykkel faller inn under motorferdselloven som i utgangspunktet forbyr all motorisert ferdsel i utmark, uavhengig av kjøretøytype. Det er dermed i utgangspunktet forbudt å bruke disse i utmark i dag.
Det er nedsatt et offentlig lovutvalg som skal gjennomgå motorferdselregelverket og foreslå endringer i dette. Utvalget er nedsatt blant annet på bakgrunn av Stortingets vedtak 25. mai 2021 nr. 973:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om revidering av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag med sikte på økt lokalt selvstyre og redusert byråkrati knyttet til praktiseringen av loven, samtidig som hensyn til natur og friluftsliv blir ivaretatt.»

Utvalget skal levere sin utredning innen 1. desember 2023. Det er naturlig at en eventuell vurdering av om det i større grad skal åpnes for små elektriske kjøretøy i utmark avventer motorferdsellovutvalgets utredning og regjeringens oppfølging av denne.