Lars Haltbrekken (SV): Både Ap og Sp, og SV har tidligere vært tydelige på at flaskehalsene som hindrer totimers avganger på Dovrebanen mellom Trondheim og Oslo må bort, for eksempel på strekningen Oppdal-Dombås, der det mangler et krysningsspor i Drivdalen. I Hurdalsplattformen er utbedring av flaskehalser for å få større hyppighet også nevnt.
Står ministeren fast på prioriteringene Ap tidligere har vært med på og vil han sikre at NTP prioriterer å fjerne flaskehalsene på Dovrebanen slik at vi raskt kan få på plass et togtilbud med totimers avganger her?
Begrunnelse
Selskapet Rejlers la fram en mulighetsstudie i mai 2016 som peker på mulighetene for Dovrebanen. I rapporten pekes det blant annet på flaskehalsen mellom Engan/ Drivdalen som står i veien for to tog i timen.
I Hurdalsplattformen står følgende:
Bygge flere krysningsspor og dobbelsporparseller og utbedre flaskehalser for å få bedre hyppighet og regularitet på togtilbudet mellom landsdelene.
I innstillingen til Nasjonal Transportplan behandlet i juni 2021 samlet Ap og Sv seg om følgende merknad:
"Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil påpeke at byer og kommuner langs Dovrebanen har planlagt byutviklingen ut fra at det skal anlegges nye jernbaneanlegg og nye stasjoner. Både kommunale og statlige myndigheter har i årevis planlagt ut fra dette. Etter disse medlemmers syn må planene for jernbaneutbygging på Dovrebanen med tilhørende økt togtilbud videreføres. Disse medlemmer mener at selv om hele utbyggingen av InterCity vil ta noe tid å realisere, må målet om togtilbud på Dovrebanen med to tog i timen mellom Lillehammer og Oslo stå ved lag."
I innstillingen til Nasjonal Transportplan fra juni 2017, da SV ikke satt i komiteen står følgende merknad fra Ap og Sp:
"Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til mulighetsstudien for Dovrebanen og Raumabanen som er utført for disse strekningers jernbaneforum. Disse medlemmer mener to timers frekvens for Dovrebanen Trondheim–Oslo er et viktig kollektivtiltak, som vil sikre at flere reisende kan bruke tog på hele eller deler av strekningen. Disse medlemmer vil prioritere krysningsspor på Engan og dermed starte realiseringen av et bedre gods- og persontogtilbud på Dovrebanen. Disse medlemmer mener videre at det er viktig å sikre materiell som kan inngå i en slik framtidig løsning."