Ane Breivik (V): Kan statsråden garantere for statlig finansiering av 70 prosent av bybanetraseen til Åsane?
Begrunnelse
Bybanen til Åsane er det viktigste kollektivprosjektet i Norges nest største by. For Bergens del vil det gi byen et kollektivsystem av en helt ny liga og muliggjøre grønn, fremtidsrettet byutvikling. Utbyggingen er et sentralt grep for å nå nullvekstmålet i biltrafikken.
Man kan i Bergensavisen denne uken lese at den planlagte bybanen til Åsane rykker stadig nærmere ettersom innsigelser trekkes. Reguleringsplanene skal behandles av Bergen bystyre før sommeren. Hvis det er en innsigelsesfri plan er den rettslig bindende etter vedtak, og det står bare på finansieringen for å begynne byggingen.
I NTP 2022–2033 ble det lagt til grunn 50 prosent statlig finansiering av bybane til Åsane. Etter at den ble lagt fram, lovte regjeringen Solberg 66 prosent statlig bidrag til prosjektet. I Hurdalsplattformen skriver Støre-regjeringen at de vil tilby kommunene å øke det statlige bidraget i store kollektivprosjekter til 70 prosent.