Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1756 (2022-2023)
Innlevert: 21.03.2023
Sendt: 21.03.2023
Besvart: 28.03.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Hva vil samferdselsministeren gjøre for å unngå at folk belastes for mye gjennom autopass-systemet?

Begrunnelse

Nylig rapporterte NRK at Moss Transportforum har blitt belastet feil pris på fergestrekningen Moss-Horten når de kjører ombord i Horten. Bastø Fosen erkjenner feilen som har rammet enkelte lastebiler som ved en en feil har fått en takst som om lastebilen er lenger enn den faktisk er. Til tross for at de innrømmer feilen ber de lastebilselskapene om å ta kontakt selv for å få ryddet opp, men for flere transportører er dette en stor jobb. Det naturlige er at Bastø Fosen og andre fergeselskaper selv går gjennom historikken tilbake i tid og rydder opp når feilen ligger hos dem.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I dagens ferjedrift er ansvaret for billettering en del av driftskontrakten for et ferjesamband og det er ferjeselskapene som står for anskaffelse og drift av billettsystemene.
Det blir innført automatisk identifisering og måling av kjøretøy i stadig flere samband. Løsningene fungerer gjennomgående godt med lite feil. Et automatisk billettsystem på en ferjekai skal kunne identifisere kjøretøykjennemerker for behandling opp mot avtale eller fakturering, identifisere om ekvipasjen faller innenfor særbestemmelser i takstregulativet (f.eks. personbil med tilhenger) og måle den faktiske lengden inklusiv overhengende last og/eller påmontert utstyr. Slik registrering og måling skjer ofte i et krevende ferjekaimiljø med sol, regn, snø, vind, salt og drev rundt kjøretøy. Det er også en utfordring at kjøretøyet er i bevegelse og kan ha en måleteknisk krevende utforming som f.eks. et kjøretøy som drar båthenger uten båt.
Det er vanskelig å bruke støttedata fra Kjøretøyregisteret ettersom takstberegningen skal skje ut fra målt lengde inkludert last eller påmontert utstyr. I tillegg kommer utfordringer med at tilhengerdrag kan justeres, svingskiver kan flyttes og tilhengere kan byttes slik at målt lengde for kjøretøyet kan variere. Ettersom takseringen ikke skjer i et perfekt miljø, kan det altså oppstå upresise målinger.
På flere av de mindre ferjesambandene benyttes det fortsatt håndholdte løsninger der mannskapet klassifiserer kjøretøy visuelt.
Det er tett kontakt mellom ferjeselskapene som eier og drifter det tekniske utstyret på ferjekaiene og Sentral tjenesteleverandør for systemene og det arbeides fortløpende for å forbedre systemene og redusere antallet feilregistreringer og feilfakturering. Sentral tjenesteleverandør for AutoPASS for ferje, som har detaljert datatilgang og utfører den praktiske kundebehandlingen, har lagt inn flere forebyggende tiltak som f.eks. at gjentagende identifiserte feilmålte kjøretøy (identifisert etter klage fra kunden) blir overført til manuell vurdering via foto. Systemet har gjennom driftserfaring fått bygd inn tiltak som skal bidra til redusert antall feilmålinger og konsekvensen av disse.
Ved opprettelse av AutoPASS-regulativ for ferjetakster ble lengdeintervallene for takstgruppene satt slik at de fleste gruppene kjøretøy i praksis ikke ligger nær opp til en takstgrense. Statistikken for 2022 viser at 82 % av alle kjøretøy på riksvegferjesamband er i minste takstklasse AP1/<6m. Ettersom personbiler stort sett er rundt 5 m, kommer det inn relativt få kundeklager.
Dersom det først er målt feil totallengde på et kjøretøy finnes det ingen historikk som ferjeselskapet eller sentral tjenesteleverandør kan benytte for å rette opp feil på eget initiativ. Når fører blir oppmerksom på at det er blitt målt feil totallengde på sitt kjøretøy, må hen sende inn en klage på dette. Først når en slik klage er registrert vil det være mulig å rette opp i tidligere feilmålinger. I tillegg til ferjeselskapenes kontroll og oppdatering av teknisk måleutstyr, vil systemet derfor også i fremtiden være avhengig av å lære av kundeklager for å kunne forbedres.
I begrunnelsen for spørsmålet peker representant Wiborg spesielt på ferjestrekningen Moss-Horten. Jeg vil for ordens skyld gjøre representanten oppmerksom på at denne ferjestrekningen ikke er en del av det nasjonale billetteringssamarbeidet AutoPASS for ferje og benytter seg derfor ikke av Sentral tjenesteleverandør for AutoPASS for ferje. Sambandet har en tilsvarende løsning med eget kundesenter. Utfordringene med korrekt måling er likevel i prinsippet de samme for alle samband.