Sofie Høgestøl (V): Har Justis- og beredskapsdepartementet eller NSM (eller andre) som oppdrag å føre en oversikt over utenlandske investeringer, oppkjøp og/eller finansiering av prosjekter og definere en (kvantitativ og/eller kvalitativ) terskel for når et enkeltlands investeringer i Norge totalt sett har nådd et nivå som ikke er forenelig med nasjonale sikkerhetsinteresser?
Begrunnelse
Tiktoks avtale om å lagre data på et datasenter i Hamar har aktualisert spørsmålet om investering og oppkjøp fra land Norge ikke har et sikkerhetspolitisk samarbeid med. Representant Alfred Bjørlo har tidligere stilt spørsmål til denne konkrete saken om hvorvidt regjeringen mener det er noen sikkerhetsutfordringer knyttet til å la Tiktok lagre store mengder data i Norge.
Stortingsmelding 5 (2020-2021) Samfunnssikkerhet i en usikker verden, peker på at «hver enkelt investering, oppkjøp eller finansiering av for eksempel forsknings- og utviklingsprosjekter vil isolert sett ofte være uproblematisk. Sett under ett, og i lys av at enkelte stater jobber svært langsiktig med virkemidler som tilsynelatende framstår som rent kommersielle interesser, kan disse investeringene være uforenelige med nasjonale sikkerhetsinteresser». Etter ansvarsprinsippet har hver enkelt virksomhet som kjent ansvar for sikkerhetsarbeid i sin virksomhet. Å identifisere en situasjon der ett enkelt lands investeringer i Norge totalt sett har nådd et nivå som ikke er forenelig med nasjonale sikkerhetsinteresser, vil hver enkelt virksomhet per definisjon ikke har forutsetningene for å gjøre. Justis- og beredskapsdepartementet har et overordnet ansvar for det forebyggende sikkerhetsarbeidet på sivil side, mens Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) skal utøve et overordnet sektorovergripende ansvar for nasjonal sikkerhet i samsvar med sikkerhetsloven. Ettersom ansvarsprinsippet står så sterkt, og på grunn av tendenser som silotenkning, er det likevel en fare for at man ikke klarer å fange opp utfordringer mot nasjonale sikkerhetsinteresser som kun kan oppdages dersom man ser aktivitet på tvers av sektorer i sammenheng. Dette er som kjent en svakhet som blir forsøkt utnyttet av aktører som bruker sammensatte virkemidler. Én måte å motvirke denne faren er å gi en etat/departement/utvalg/råd eller annen organisatorisk enhet et eksplisitt oppdrag om å følge opp – i dette tilfellet – om totaliteten av enkeltstaters investeringer, oppkjøp og/eller finanseringer av prosjekter når et nivå som ikke er forenelig med nasjonale sikkerhetsinteresser.