Skriftlig spørsmål fra Ingjerd Schie Schou (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1662 (2022-2023)
Innlevert: 13.03.2023
Sendt: 14.03.2023
Besvart: 24.03.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Ingjerd Schie Schou (H)

Spørsmål

Ingjerd Schie Schou (H): Statens vegvesen har i den nye vegnormalen (N500) lagt til grunn en standard for armeringsstål B500NC som utgangspunkt for fjellsikringsbolter, noe som gjør oss til det eneste landet i verden med et slikt særkrav. Dette er i strid med de politiske målsettingene og ønske fra sektoren om funksjonskrav.
Kan statsråden gjøre rede for hvordan han vil følge opp denne saken med Statens vegvesen, for å sikre kostnadseffektivitet, konkurranse og at det beste produktet til formålet kan benyttes?

Begrunnelse

I nasjonaltransportplan slås det fast at det skal legges vekt på prioritering om å bidra til kostnadseffektivitet, prosjektoptimalisering og utvikling av ny teknologi i norsk samferdselssektor. Dette er særlig viktig når statsbudsjettene er stramme, for å nettopp sikre at felleskapet får mest igjen for hver krone vi bevilger til å bygge nye veier og tunneler. En sentral føring for å oppnå dette har gjennom flere år vært å vende seg bort fra spesifikke krav, og vende seg mot stadig sterkere funksjonskrav for å åpne markedene, bidra til innovasjon, utvikling og bedre resultater. Derfor er det merkelig at Statens vegvesen i sin håndbok (N500) strammer inn reglene for hvilken kvalitet sikringsbolter til tunnel- og fjellsikringsprosjekter som aksepteres, helt i strid med de politiske målsettingene og ønske fra sektoren om funksjonskrav. I dette markedet er det i dag to dominerende aktører, som følge av de nye kravene medfører det risiko for forsinkelser på planlagte prosjekter og økte kostnader.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Statens vegvesen opplyser til meg at armeringsstål, også kalt kamstål, er et av de vanligste stålmaterialene brukt i bolter til bergsikring verden over. I Norge er det hovedsakelig kamstål B500NC som benyttes. Bergsikringsbolter er tilpasset de ulike typene bergmasse de skal sikre, og både utforming og materiale tilpasses bergforholdene. I norske tunneler fungerer kamstålbolter godt i de aller fleste tilfeller. Den norske kamstålstandarden er basert på krav angitt i den europeiske standarden, og den norske standarden har derfor overlappende krav med et stort antall andre europeiske lands krav.
I vegnormal N500 Vegtunneler, krav 7.6.1—8, beskrives krav til stålkvalitet, samt alternativ fremgangsmåte for å kunne levere andre stål. I veiledningen til kravet beskrives dette slik:
Boltestammen er en meget viktig del av den endelige konstruksjonsstabiliteten og det stilles derfor strenge krav til kontroll av dette stålet. For stål produsert etter NS 3576-3, betegnet B500NC, blir stålprodusentens produksjonskontroll kontrollert av et teknisk kontrollorgan utpekt av Direktoratet for byggkvalitet. For at stål ikke innebefattet av denne ordningen skal kunne benyttes i boltestammen, men likevel ha en tilsvarende eller bedre kvalitetskontroll, stilles det krav til et kontrollsertifikat av type 3.2 i henhold til NS-EN 10204. Kontrollsertifikatet dokumenterer resultater av tester utført som beskrevet i NS 3576-3. Et sertifikat av type 3.2 innebærer at det skal lages et kontrolldokument av en representant for produsenten og en utenforstående.
Det overordnede målet for Nasjonal transportplan 2022–2033 er: Et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem i 2050. I denne saken gjelder det krav for å sikre et trygt transportsystem.
Selv om den overordnede føringen for vegnormalene er å gå i en mer funksjonsbasert retning betyr ikke det at det vil være riktig å innføre rene funksjonskrav i absolutt alle sammenhenger. Kravene skal også være håndterbare for byggherrene/totalentreprenørene ved anskaffelse.
Totalt sett er kravene til bergsikringsbolter i N500 en kombinasjon av funksjonskrav, ytelseskrav og referanser til standarder, slik det er åpnet for i Forskrift om offentlige anskaffelser § 15-1. For de mekaniske egenskapene til selve boltestammen anses det ikke forsvarlig eller hensiktsmessig å bruke rene funksjonskrav da det er mange detaljer som må på plass for å gi en tilfredsstillende konstruksjonssikkerhet. Det er nettopp i slike tilfeller en referanse til Norges og EUs standardverk forenkler byggherrenes og entreprenørenes gjennomføring av prosjektene.
Å stille krav til en stålkvalitet ved anskaffelse av stål er ikke mer kontroversielt enn å stille krav til en fasthetsklasse ved anskaffelse av betong. Stål av kvalitet B500NC etter NS 3576-3 er valgt av flere grunner. Stål i denne kvaliteten har i over 30 år blitt brukt til bergsikringsbolter i Norge og utlandet, og man har meget god erfaring med bruk av denne ståltypen. B500NC-stål er den eneste aktuelle standarden Statens vegvesen har funnet som oppgir krav til Agt (tøyning ved maksimal strekkfasthet), og er derfor den eneste standarden som er aktuell innenfor de behov etaten har. B500NC-stålet har også andre gode egenskaper, blant annet en meget god fasthet mot mørtelen, samt at det blir testet for bøyeegenskaper som er viktige ved skjærdeformasjoner i berget.
Tilgjengeligheten av stål av kvalitet B500NC er også god. Kontrollrådet alene har godkjent 11 stålverk i sju forskjellige land, i tillegg kommer stålverk godkjent av GlobeCert AB og andre. Det er svært mange stål-standarder som ligger tett opp til hverandre, og et produkt fra ett enkelt stålverk oppfyller som regel mange standarder. Det er derfor sannsynligvis potensiale for at flere enn de som allerede er sertifisert kan bli det. Selv om det i dag hovedsakelig leveres bolter fra to norske aktører, er det altså mulig for internasjonale produsenter å levere stål med denne kvaliteten. Etter Statens vegvesens syn er ikke markedet de forholder seg til så begrenset som det kan gis inntrykk av.
Ut fra Statens vegvesens vurdering er det for øvrig mulig at norske leverandører av bolter sørger for at det utføres og dokumenteres løpende kvalitetskontroll i henhold til metoder omtalt i veinormal N500. Om produsenten ikke ønsker, eller ikke kvalifiserer, til sertifisering etter NS 3576-3, er det mulig å velge å få utført den løpende kvalitetskontrollen med kontrollsertifikat av type 3.2 i henhold til NS-EN 10204, ref. veiledningsteksten til krav 7.6.1-8.