Ingjerd Schie Schou (H): Statens vegvesen har i den nye vegnormalen (N500) lagt til grunn en standard for armeringsstål B500NC som utgangspunkt for fjellsikringsbolter, noe som gjør oss til det eneste landet i verden med et slikt særkrav. Dette er i strid med de politiske målsettingene og ønske fra sektoren om funksjonskrav.
Kan statsråden gjøre rede for hvordan han vil følge opp denne saken med Statens vegvesen, for å sikre kostnadseffektivitet, konkurranse og at det beste produktet til formålet kan benyttes?
Begrunnelse
I nasjonaltransportplan slås det fast at det skal legges vekt på prioritering om å bidra til kostnadseffektivitet, prosjektoptimalisering og utvikling av ny teknologi i norsk samferdselssektor. Dette er særlig viktig når statsbudsjettene er stramme, for å nettopp sikre at felleskapet får mest igjen for hver krone vi bevilger til å bygge nye veier og tunneler. En sentral føring for å oppnå dette har gjennom flere år vært å vende seg bort fra spesifikke krav, og vende seg mot stadig sterkere funksjonskrav for å åpne markedene, bidra til innovasjon, utvikling og bedre resultater. Derfor er det merkelig at Statens vegvesen i sin håndbok (N500) strammer inn reglene for hvilken kvalitet sikringsbolter til tunnel- og fjellsikringsprosjekter som aksepteres, helt i strid med de politiske målsettingene og ønske fra sektoren om funksjonskrav. I dette markedet er det i dag to dominerende aktører, som følge av de nye kravene medfører det risiko for forsinkelser på planlagte prosjekter og økte kostnader.