Fredrik Holm (H): Kan barne- og familieministeren bekrefte at barnekoordinators oppgave med «koordinering av det samlede tjenestetilbudet» etter helse- og omsorgstjenestelovens § 7A-2 også gjelder barnevern, Bufetat, skole PPT, BUP og alle andre kommunale familietjenesteordninger?
Begrunnelse
Kommunene har en plikt for at barn med sammensatte hjelpebehov får en barnekoodinator som har ansvaret for å sikre samhandling på tvers av tjenester.
Undertegnede har jobbet som rektor og sittet i flere møter sammen med lærerkolleger, PPT, foreldre, BUPP, barnevern og familietjeneste. Det kan være forskjellige aktører som kaller inn til møtet og det er tidvis uklart hvem som «eier» møtet. Dette er et resultat av dårlig koordinering. Ofte er det rektor på skolen som må holde i dette siden skolen er det nærmeste man kommer en fellesnevner. Det er her barna tilbringer mesteparten av tiden sin og det er her kravene til sosial mestring er aller tydeligst.
Det kalles inn til møter for å hjelpe barn som strever med skolehverdagen og/eller livet generelt. Det kan spenne fra konsentrasjonsvansker utover det vanlige til større utfordringer med det sosiale samspillet og grensesprengende adferd. Hver gang et barn tråkker over denne grensen havner man litt lenger på utsiden av det normfellesskapet en klasse er. Jo lenger på utsiden man havner, jo vanskeligere blir det å oppleve personlig mestring og trygghet.
I min tid som rektor hadde jeg aldri kontakt med en kommunal koordinator, men jeg skulle ønske jeg hadde det. Det hadde vært mye enklere enn å måte snakke med forskjellige saksbehandlere på forskjellige kontorer. Det å samle alle var nesten umulighet, spesielt når man skulle forsøke å drifte en skole i tillegg. Jeg ber derfor om en bekreftelse på enhver rektor eller saksbehandler skal kunne forholde seg til én kommunal koordinator uansett hva som er utfordringsbildet.