Skriftlig spørsmål fra Carl I. Hagen (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:1606 (2022-2023)
Innlevert: 08.03.2023
Sendt: 09.03.2023
Besvart: 20.03.2023 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Carl I. Hagen (FrP)

Spørsmål

Carl I. Hagen (FrP): Kan statsråden redegjøre for hvordan regelverk, rutiner og tiltak som er på plass for å hindre at børssensitiv informasjon lekker fra politisk ledelse i regjeringsapparatet, sentrale politikere utenfor politisk ledelse og fra ansatte i departement og underliggende etater, faktisk fungerer (Regelverk, rutiner og tiltak som er på plass må faktisk sikre at den enkelte som får børssensitiv informasjon forstår sin plikt og at regelverk, rutiner og tiltak er kvalitetssikret slik at det faktisk fungerer)?

Begrunnelse

Det vises til Dokument nr. 15:1364 (2022-2023) besvart 21.02.2023, samt Dokument nr. 15:539 (2022-2023) besvart 07.12.2022. Statsråden synes å tro at det er tilstrekkelig å redegjøre for hvordan Finansdepartementet håndterer dette, uten å gå inn på om det håndteres tilstrekkelig i andre departement og underliggende etater. Statsråden burde forstå at det ikke bør være nødvendig å sende likelydende skriftlige spørsmål til alle departement.
Statsråden går i sine svar heller ikke inn på hvorvidt det sikres at den enkelte, som mottar børssensitiv informasjon, faktisk er kjent med og har forstått hvordan regelverket gjelder for dem.
Det er positivt at det kan vises til at det finnes retningslinjer som er inntatt i håndbok for politisk ledelse. Det er også positivt at det kan finnes egne, strengere regelverk for ulike departement. Men det er ikke redegjort for hvorvidt de interne regelverk, rutiner og tiltak er kvalitetssikret på en slik måte at lekkasjer av børssensitiv informasjon ikke skjer.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Jeg viser til mitt svar 21. februar 2023 på representantens spørsmål 14. februar 2023. Som nevnt i svaret er regler om påbud og forbud ved håndtering av innsideinformasjon fastsatt i forordning EU nr. 596/2014 om markedsmisbruk (markedsmisbruksforordningen/MAR), som gjelder som norsk rett, jf. verdipapirhandelloven § 3-1. Mitt departement har forvaltningsansvaret for markedsmisbruksforordningen og verdipapirhandelloven.
Finanstilsynet fører tilsyn med overholdelse av reglene om innsideinformasjon i verdipapirhandelloven og markedsmisbruksforordningen, herunder også med offentlige virksomheter. På sin hjemmeside gir Finanstilsynet veiledning til reglene som gjelder ved håndtering av innsideinformasjon.
Som nevnt i mitt svar 21. februar 2023 er det for kjøp og salg av finansielle instrumenter fastsatt retningslinjer som gjelder for ansatte og politisk ledelse ved Statsministerens kontor, og for politisk ledelse i departementene. I retningslinjene gis en redegjørelse for regelverket om håndtering av innsideinformasjon, herunder om sentrale begreper og forbud og påbud som følger av regelverket. I retningslinjene «Om r-konferanser» er det gitt veiledning om håndtering av innsideinformasjon når slik informasjon inngår i en sak som behandles i r-konferanse.
Utover dette er det som nevnt i mitt svar 21. februar 2023 opp til det enkelte departement og den enkelte virksomhet å fastsette interne rutiner. At det er opp til den enkelte virksomhet å fastsette interne rutiner for å sikre etterlevelse av regelverk, er både vanlig og hensiktsmessig.