Mona Fagerås (SV): Er det fra departementets side tenkt at 40 år gamle diesellokomotiv, som har oversteget sin tekniske levetid skal byttes ut og når kan passasjerene på Nordlandsbanen forvente å få et tilsvarende tilbud som de nye togene representerer?
Begrunnelse
Før helgen kom nyheten fra Norske Tog om at det var skrevet kontrakt om 17 nye fjerntog. De nye togene skal ha god komfort og bedre bruksmuligheter. Dette var gledelige nyheter for alle oss som liker tog. I samme pressemelding fra Norske Tog står det at de første togene skal settes i trafikk på Bergensbanen fra 2026. Bergensbanen er valgt som førsteprioritet pga. at dagens materiell er gammelt.
Imidlertid står det ingenting i pressemeldingen om hvilke andre togstrekninger som skal få muligheten til å nyte den nye komforten med de nye togene.
En annen togstrekning som har svært gammelt materiell er Nordlandsbanen. Nordlandsbanen kjører i dag med 40 år gamle diesel lokomotiv. Disse kan man trygt si har oversteget sin tekniske levetid. De er heller ikke miljøvennlige, verken med tanke på klimautslipp eller for ansatte og kundene som ikke kan ha vinduer åpne fordi skadelig røyk og sot kommer inn i sovekupeen eller vognene. De gir heller ikke et tilfredsstillende arbeidsmiljø med tanke på støy, ergonomi og temperatur for lokførerne. I tillegg er de svært lite driftsstabile og det er krevende å få tak i deler. For tiden er dagtogene begge veier innstilt, fordi 3 av 5 diesel lokomotiv står til ERTMS-installasjon, revisjon og reparasjon. Dette er altså tilstanden i nord.
Nordlandsbanen går godt, og er en av banene i landet som opplever vekst, særlig på gods, men også på passasjersiden. SJ sier de opplever en positiv utvikling i kundegrunnlaget og ser særlig at internasjonale turister etterspør bærekraftige alternativer nordover.