André N. Skjelstad (V): Når kan SJ forvente å få oppgraderte, bimodale lokomotiv til kjøring på Nordlandsbanen, hvordan ligger prosessen an med å anskaffe dette, slik at de reisende på Nordlandsbanen sikres et stabilt og attraktivt togtilbud?
Begrunnelse
Fra og med i dag, 15. februar, vil SJ kun kjøre nattog på Nordlandsbanen. Trafikken på dagtid vil gå med buss. Årsaken er at de mangler lokomotiv. Tre av fem lokomotiv som SJ normalt sett har til disposisjon til kjøring på Nordlandsbanen er ute av drift, blant annet er et til oppgradering med ERTMS. Lokomotivene som trafikkerer Nordlandsbanen er over 40 år gamle, noe som gir utfordringer med tanke på slitasje og reparasjon.
Da Trafikkpakke 2 ble utlyst ble det opplyst om at nye lokomotiv skulle tilføres Nordlandsbanen. SJ har lenge varslet myndighetene, ved direktoratet, dialog med statssekretær i samferdselsdepartementet og leverandøren av lokomotivene, Norske tog, at det er et stort behov for nye lokomotiv for at de skal kunne levere et stabilt togtilbud på Nordlandsbanen.
Norske tog leverte i 2020 et helhetlig forslag til hvordan gamle tog skal erstattes med nye tog. Det tar opptil fem år å anskaffe nye togsett, derfor er det viktig at anskaffelsen av nye lokomotiv skjer i god tid før lokomotivenes levetid nærmer seg slutten. Norske togs Langtidsplan peker på at lokomotivene som trafikkerer Nordlandsbanen er gamle, og at det trengs en utskiftning i løpet av få år.