Skriftlig spørsmål fra Aram Karim (SV) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:1301 (2022-2023)
Innlevert: 09.02.2023
Sendt: 10.02.2023
Besvart: 15.02.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Aram Karim (SV)

Spørsmål

Aram Karim (SV): Har statsråden en konkret plan for å gjennomføre forbedringspunktene Riksrevisjonen har pekt på for å sikre kortere saksbehandlingstid i trygderetten?

Begrunnelse

Saksbehandlingstiden for å få en sak prøvd av trygderetten ligger på 13-15 måneder i snitt. Riksrevisjonen undersøkte saksbehandlingstidene i et dokument som ble offentliggjort i 2021 og konkluderte med at ventetiden er for lang, og pekte ut noen tiltak som kunne korte ned ventetiden. Der ble særlig feltene sykepenger, arbeidsavklaringspenger og uføretrygd tatt opp som saker som tok ekstra lang tid. Dette er naturligvis ekstremt belastende for mennesker som fra før av er i en sårbar posisjon, og kommer på toppen av alle andre bekymringer man har når man blir nødt til å be NAV om slike ytelser.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Jeg vil innledningsvis si at det er svært beklagelig at saksbehandlingstiden i Trygderetten er lang. Lang saksbehandlingstid vil kunne sette mange i en usikker og vanskelig situasjon, og ha betydning for velferden til den enkelte. Spesielt i et rettssikkerhetsperspektiv er det viktig at virksomhetene avgjør sakene innen rimelig tid og på en forsvarlig og tillitvekkende måte. Derfor er lang saksbehandlingstid og effektivitet i saksbehandlingen tema i styringsdialogen med Trygderetten. Trygderetten har fått styrket sitt driftsbudsjett de senere årene, sist i 2022, jf. Prop. 1 S (2021-2022). Det viser seg likevel at en økning i ressurser ikke umiddelbart fører til økt produktivitet og kortere saksbehandlingstid.
Departementet har i tildelingsbrevet til Trygderetten for 2023 stilt krav om redusert saksbehandlingstid og at Trygderetten bygger ned sine restanser. I tillegg forventes det at Trygderetten arbeider systematisk og kontinuerlig med å identifisere og iverksetter tiltak og tilpasninger i organisasjonen som kan gi en bedre og mer effektiv oppgaveløsning og ressursutnyttelse og bedre kvalitet i saksbehandlingen.
I august 2021 ble det satt ned et offentlig utvalg som foretar en helhetlig gjennomgang av klage- og ankesystemet. Utvalget skal blant annet vurdere mulige forbedringer innenfor dagens modell og organisering og alternative måter å organisere klage- og ankesystemet på. Ivaretakelse av brukernes rettssikkerhet er et sentralt hensyn. Utvalget skal legge fram sin rapport i slutten av mars 2023. Utvalgets anbefalinger vil være viktige i vurderingen av mulige og nødvendige endringer i klage- og ankesystemet i Arbeids- og velferdsetaten og Trygderetten.