Skriftlig spørsmål fra Kristoffer Robin Haug (MDG) til landbruks- og matministeren

Dokument nr. 15:1224 (2022-2023)
Innlevert: 02.02.2023
Sendt: 03.02.2023
Besvart: 09.02.2023 av landbruks- og matminister Sandra Borch

Kristoffer Robin Haug (MDG)

Spørsmål

Kristoffer Robin Haug (MDG): Hvilke tiltak har statsråden tenkt å iverksette for å rydde opp etter avsløringene av uheldige insentiver i skogforvaltningen både gjennom MiS-ordningen og PEFC-sertifiseringen?

Begrunnelse

Norge har nylig forpliktet seg til en ambisiøs naturavtale i Montreal om å verne 30 % natur innen 2030. I Norge er knapt 3,9 % av den produktive skogen vernet. Skal vi nå våre forpliktelser i naturavtalen trenger vi et virkemiddelapparat som sørger for at vi verner mer natur, og ikke fortsetter å ødelegge den. Å ta vare på naturen er å ta vare på vårt eget livsgrunnlag.
Artsdatabankens rødliste for arter er dyster lesning: 2 752 arter er vurdert som truede. Nesten 50 % av dem lever i skogen og skogvern er noe av det viktigste vi kan gjøre for å ta vare på dem. NRK har i det siste hatt en artikkelserie om den norske skognæringen der de kan dokumentere at verdifull skog blir hogget på tross av at vi etter sigende skal ha ordninger for å beskytte sårbar og verdifull natur.
Det er åpenbart at det vil gi uheldige insentiver når de som er avhengige av å tjene penger på å hugge skog også skal være de som har ansvaret for å sjekke om skogen er verneverdig først. Det ville gitt helt andre insentiver dersom registreringer av miljøverdier var en offentlig oppgave, med krav om at kartlegging av naturverdiene i skog gjennomføres av næringsuavhengige og sertifiserte kartleggere med skogøkologi- og artskompetanse.
Det er også vanskelig å få tillit til merkeordninger dersom man ikke mister sertifiseringen selv når man ikke etterlever kravene en sertifisering stiller. Her trengs det også en opprydning om man skal gjenopprette tilliten til apparatet som skal ivareta naturen. Selv om de enkelte sertifiseringsordninger ikke ligger direkte under staten så er det regjeringens oppgave å sørge for at vi har et velfungerende system på plass, og ta nødvendige grep om så ikke er tilfelle. Det er vanskelig å finne tegn på at også det som burde vært noen av de tyngre virkemidlene for naturvern, nemlig skogloven og bærekraftforskriften, i det hele tatt fungerer etter intensjonen i dagens situasjon. Dette kreves det i så fall handling fra regjeringshold for å rydde opp i.

Sandra Borch (Sp)

Svar

Sandra Borch: De norske skogene er verdifulle, både som viktige leveområder for biologisk mangfold, som rekreasjonsområder for befolkningen og som ressurs for råvarer, arbeidsplasser og lokal, regional og nasjonal økonomisk verdiskaping. Dette krever en god og helhetlig forvaltning som omfatter både bruk og vern.
Landsskogtakseringen, som har overvåket de norske skogressursene i over 100 år, viser at den årlige tilveksten i skogen i dag er over 24 millioner kubikkmeter, samtidig som vi vet at den årlige hogsten ligger mellom 10 og 13 millioner kubikkmeter.
Landsskogtakseringens statistikk viser at vi får mer skog, mer gammel skog, flere store og gamle trær, og vi får mer dødt trevirke. Den systematiske kartleggingen som har pågått i over 100 år viser at viktige livsmiljøer for det biologiske mangfoldet har en positiv utvikling.
Den samlede forvaltningen av natur i Norge skal sikre vern og beskyttelse av naturverdier. Vi har vernet 5 prosent av skogarealet i Norge, noe som utgjør over 6000 kvadratkilometer. Dette er et areal større enn tidligere Akershus fylke. Stortinget har fastsatt et langsiktig mål om at dette skal økes til 10 prosent.
Miljøregistreringer i skog (MiS) er et kartleggingsystem som er utviklet av forskningsinstituttet NIBIO, og som er basert på forskningsresultater om sammenheng mellom arter og livsmiljøer.
Plikten til å gjennomføre miljøregistreringer er nedfelt i bærekraftforskriften § 4. Selv om denne plikten påhviler den enkelte skogeier er det ikke den enkelte skogeier som gjennomfører miljøregistreringene. Kartleggingsoppdragene tildeles etter en anbudsprosess der kompetanse er vektlagt. Registreringene gjennomføres av kompetente kartleggere etter en instruks fra Landbruksdirektoratet. Etter at registreringene er gjennomført er det skogeierne og deres organisasjoner, inklusive personell med biologisk kompetanse, som velger hvilke registrerte forekomster som skal settes av som nøkkelbiotoper.
Skogeierne har på denne måten, så langt, satt til side rundt 1,2 millioner mål skog til ikke-hogst i områder der det ellers skal drives skogbruk, et areal som tilsvarer rundt 170 000 fotballbaner. Dette er båndlegging av skog som næringen pålegger seg selv, og som innebærer tap av inntekter – uten erstatning fra det offentlige.
Miljøregistreringene og nøkkelbiotopene utgjør til sammen et opplegg for ivaretakelse av miljøverdier som kommer i tillegg til skogvern, og som foregår i de delene av skogen der det skal drives skogbruk.
Når det gjelder sertifiseringssystemet PEFC ser jeg at representanten er kritisk til hvordan sertifiseringssystemet håndterer feil. Det er verdt å merke seg at denne typen sertifiseringssystemer, uavhengig av bransje, utformes for å kunne følge opp og lukke avvik. Skogeierne er nå i gang med et satelittovervåkingssystem for å kunne følge enda bedre med på at nøkkelbiotopene ikke ødelegges. Jeg er kjent med at blant annet Norges Skogeierforbund på sitt nettsted skog.no også har presentert avvikshåndteringen.
Det er alltid mulig å gjøre ting bedre når det gjelder miljøkunnskap og miljøhensyn. Som en oppfølging av Stortingets behandling av Meld. St. 6 (2016–2017) Verdier i vekst — Konkurransedyktig skog- og trenæring, la en arbeidsgruppe med representanter fra KLD og LMD fram forslag om tiltak på dette området. Det pågår oppfølging både når det gjelder registreringsopplegg, økt overvåking av nøkkelbiotoper og styrkede krav til kompetanse hos dem som gjennomfører miljøregistreringene. Parallelt har skognæringen arbeidet sammen med miljøbevegelsen og andre, for å forbedre og effektivisere sertifiseringssystemet PEFC.
Jeg vil understreke at skogen må forvaltes klokt ut fra mange hensyn. Dette innebærer blant annet at den skogen vi bygger i dag skal tjene kommende generasjoner på en god måte. I tråd med anbefalinger fra FNs klimapanel må vi sørge for at norsk skog fortsetter å ta opp og lagre store mengder karbon, samtidig som vi bruker skogressursen til klimavennlige produkter som samfunnet trenger.