Skriftlig spørsmål fra Bård Ludvig Thorheim (H) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:1180 (2022-2023)
Innlevert: 29.01.2023
Sendt: 30.01.2023
Rette vedkommende: Klima- og miljøministeren
Besvart: 03.02.2023 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Bård Ludvig Thorheim (H)

Spørsmål

Bård Ludvig Thorheim (H): Deler statsråden bekymringen over at fravær av ressurser hos Statsforvalteren i Nordland bidrar til å stoppe opp videre vekst og verdiskaping i regionen, og hvordan vil statsråden følge opp at det sikres en enhetlig og effektiv saksbehandling hos Statsforvalteren, med utgangspunkt i eksempler på store avvik i Nordland?

Begrunnelse

Blant næringslivet i Nordland erfarer man at Klima- og miljøavdelingen hos Statsforvalteren i Nordland (SFNO) har utfordringer med å løse akvakulturrelaterte spørsmål på en hensiktsmessig måte. Nordland fylkeskommune har også stilt spørsmål til SFNOs praksis. Selv enkle akvakultursøknader blir liggende svært lenge til behandling. Manglende fremdrift i saksbehandlingen medfører at sjømatproduksjon foregår lengre enn ønskelig på suboptimale lokaliteter, omstilling til nye driftsformer går seinere, og gjør driftsplanlegging for sjømataktørene vanskeligere enn nødvendig. Problemstillingen er godt kjent blant næringsliv og forvaltningsorganer i Nordland.
Som avhjelpende tiltak har det vært foretatt saksbehandling i andre regioner, blant annet har Statsforvalteren i Trøndelag behandlet havbrukssaker i Nordland. Dette var med å avhjelpe situasjonen for en periode, men praksisen er avviklet. Statsforvalteren i Nordland har de siste årene også allokert ressurser fra saksbehandling til opplæring av nye saksbehandlere, som på sikt skulle øke kapasiteten. Effekten synes å ha uteblitt.
Offentlig statistikk tyder på at saksbehandlingstiden aldri har vært lengre enn i 2022. Mange søknader ble liggende i over 60 uker. Parallelt med den lange saksbehandlingstiden har Klima- og miljøavdelingen i Nordland en avvikende forvaltningspraksis sammenlignet med naboregionene lengre sør og nord, i hhv Trøndelag og Troms og Finnmark. Mens hhv. 75% og 85% av de omsøkte lokalitetene fra 01.01.2019 og fram til d.d. nå er klarert for over 3600 tonn MTB i Trøndelag, Troms og Finnmark, er det tilsvarende tallet i Nordland kun 4%. SFNO har også i 2022 valgt å returnere et stort antall søknader - søknader en må forvente kommer tilbake til forvaltningen.
Statsforvalterens saksbehandlingskapasitet er blitt en hemsko for en bærekraftig utvikling og vekst i et av Norges største sjømatfylker. Det ligger ved inngangen av 2023 ca. 104 saker til behandling. Med saksbehandlingskapasitet og -praksis som gjelder i dag vil det i verste fall måtte forventes en saksbehandlingstid på 2,5 år for de sist innkommende søknadene i Nordland.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Statsforvalteren har en sentral rolle i arbeidet med å gi tillatelse etter forurensningsloven til drift av akvakultur, og med å følge opp virksomhetene i forbindelse med endringssøknader og med tilsyn. Det er Miljødirektoratet som er satt til å veilede og styre Statsforvalteren blant annet innen akvakulturområdet, og saksbehandling for akvakulturnæringen har vært og er tema i alle deler av styringsdialogen med Nordland fylke, som ledermøter, fagkonferanser og veiledningsverktøy. Den sterke veksten i akvakultur i Nordland, og behandling av søknader om ny eller endret virksomhet, samt behandling av klagesaker som følge av dette, har de siste par årene ført til tettere oppfølging og dialog fra direktoratet med hensyn til Statsforvalteren i Nordland.
Sjømatnæringen er en svært viktig næring for Norge og ikke minst for befolkningen langs kysten. Næringen har hatt en sterk vekst over flere år og Nordlandskysten er det området i landet med klart sterkest vekst i antall søknader for akvakultur. Med den sterke veksten i akvakulturnæringen i fylket har ikke Statsforvalteren i Nordland hatt ressurser og bemanning til å øke kapasiteten på saksbehandling som tilsvarer den sterke økningen og antall forespørsler fra næringen. Statsforvalteren har økt kapasiteten på dette området med en stilling høsten 2022, og har iverksatt flere tiltak for å effektivisere saksbehandlingen.
Sterk vekst i akvakulturnæringen over flere år langs Nordlandskysten betyr også økt press på arealbruk, natur og miljø. Veksten innebærer at flere områder og lokaliteter tas i bruk til akvakultur. Det blir mer konkurranse om lokalitetene, og lokaliteter med flere miljøkonflikter. Søknadene blir mer komplekse, og det er statsforvalterens ansvar å gjøre vurderingene og sikre at saker er tilstrekkelig opplyst før vedtak treffes. Dersom den kunnskap som statsforvalteren må ha for å avgjøre søknader ikke foreligger, må denne kunnskapen innhentes. Av næringsaktørene kan dette oppleves som forsinkende og utfordrende for deres drift og planer, men det må gjøres for å sikre at næringsaktiviteten ikke etableres på områder og i et tempo som natur og ressursgrunnlag og andre interesser ikke tåler. For å nettopp effektivisere saksbehandlingen hos statsforvalterne har Miljødirektoratet og Fiskeridirektoratet, på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet og Klima- og miljødepartementet, foreslått et nytt system for regulering av forurensning fra akvakultur. Forslaget innebærer blant annet å forskriftsfeste nye minstekrav til lokalitetssøknader, herunder forundersøkelser. Dette vil spare statsforvalteren tid ved at de slipper å etterspørre dette, samt at det vil gi et bedre grunnlag for den vurderingen som statsforvalteren skal gjøre av den omsøkte lokalitets miljømessige bæreevne. I tillegg vil næringens miljøkrav fremgå som standardkrav gitt i forskrift, fremfor i enkelttillatelse til hver lokalitet. Dette skal sikre et system som er mest mulig forutsigbart for næringen, med flere standardkrav og mindre enkeltsaksbehandling, samtidig som miljøhensyn ivaretas på best mulig måte. Ved å effektivisere saksbehandlingen, vil statsforvalteren i større grad kunne konsentrere seg om saker som krever mer inngående fagvurderinger. Nærings- og fiskeridepartementet og Klima- og miljødepartementet har for tiden forslaget til behandling. Jeg ser svært positivt på dette nye forslaget, og at dette sammen med de økte ressursene kan bidra til å avhjelpe de problemstillingene representanten tar opp.