Kristoffer Robin Haug (MDG): Hvordan jobber kunnskapsministeren med å følge opp anbefalingene om fleksibel skolestart i NOUen “Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO”?
Begrunnelse
I 2019 ble det lagt frem en ny NOU “Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO”. Her vies det oppmerksomhet til dette med fleksibel skolestart – en praksis som for tiden er mindre benyttet enn tidligere, og mindre benyttet i Norge enn i andre land.
I NOUen skrives det blant annet:
"Vi vil derfor gi kommunene mulighet til å prøve ut modeller for fleksibel skolestart. Aktuelle temaer for utprøvingene kan være unntak fra bestemmelsen om krav til sakkyndig vurdering, forsterket samarbeid mellom barnehage, skole og foreldre, fleksibel bruk av personale mellom barnehage og skole, rutiner og praksis for samarbeid mellom barnehager og skole og ulike modeller for tidspunkt og praksis rundt barnets skolestart."
Løsningen med at utsatt skolestart kan kunne gis uten en sakkyndig vurdering (altså at det holder i seg selv at barnet er født sent på året og foreldrene ønsker et års utsettelse), har det vært praksis for tilbake i tid. Det er en praksisendring som potensielt kan igangsettes raskt, kan spare kostnader og byråkrati og som kan forenkle prosessen for foreldrene.
I årene etter NOUen har problemstillingen kommet opp med jevne mellomrom. Eksempelvis ble det løftet i en artikkel i Aftenposten Torsdag 23. september, 2021. I denne artikkelen fremgår det at foreldre med barn født sent på året frarådes fra å søke om utsatt skolestart, bla. fordi de sjelden vinner frem med ønsket sitt.
Det å gjøre det lettere å starte senere for de som har behov for det kan gi dem tiden de trenger for å modnes og lykkes godt senere i livet.