Kristoffer Robin Haug (MDG): Hvilke tiltak gjør statsråden for å hindre støy fra godstrafikk på Østfoldbanen når Follobanen gjenåpnes?
Begrunnelse
Jernbaneforbindelsen sørover via Østfoldbanen er den viktigste åren for godstrafikk på skinner ut av Norge. Trafikk har lenge vært begrenset av manglende sporkapasitet. Når den nye Follobanen åpnes frigjøres kapasitet, og godstrafikk vil kunne øke betraktelig. Denne trafikken vil ikke gå i tunnel, men i dagslys på den gamle Østfoldbanen. Dette vil gi betydelig større støyplager for befolkningen i Søndre Nordstrand og Nordstrand.
Siden 2010 har det blitt gjennomført konseptutredninger der et av alternativene som er vurdert er den såkalte «Bryndiagonalen» som en forgrening av Follobanen. Dette har imidlertid ikke blitt prioritert så langt. Jernbaneverket pekte i 2014 derimot bla. på “muligheten for andre avbøtende tiltak for å dempe eventuelt økt støy fra godstrafikken”. Hva som er status for gjennomføring av tiltakene, hvilke tiltak som er gjennomført og hvilke tiltak som forventes realisert i 2023, er for oss ikke bekjent.