Skriftlig spørsmål fra Kari-Anne Jønnes (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1053 (2022-2023)
Innlevert: 18.01.2023
Sendt: 18.01.2023
Besvart: 25.01.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Kari-Anne Jønnes (H)

Spørsmål

Kari-Anne Jønnes (H): Hvordan vil utviklingen av pedagogtettheten i barnehagene utvikle seg fram mot 2030 (ber om tall for 2025, 2027 og 2030, hvor det legges til grunn en framskriving av fødselstallene samt en videreføring av dagens nivå på utdanningskapasitet av barnehagepedagoger)?

Begrunnelse

Viser til sak publisert av VG 18. januar, der Regjeringen tallfester et mål om at 60 prosent av de ansatte i barnehager skal være barnehagelærere.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Å gi alle barn et godt barnehagetilbud er noe av det viktigste vi kan gjøre som samfunn. Regjeringen vil bekjempe ulikhet ved å investere mer i den perioden av livet der grunnlaget for utvikling, utdanning og danning legges. I barnehagestrategien har vi sagt at vi vil redusere terskelen for barnehagedeltakelse og holde prisen lav. For å heve kvaliteten i barnehagen, må vi prioritere at barnehagene har nok ansatte med god og relevant kompetanse. Et langsiktig mål om 60 prosent barnehagelærere er et viktig signal for hvordan regjeringen ønsker at barnehagesektoren skal utvikle seg frem mot 2030.
Vi ønsker oss flere fagarbeidere i barnehagene og vi legger samtidig til rette for at flere kan formalisere sin kompetanse mens de jobber i barnehagen, både gjennom etter – og videreutdanning, og ordningen med fagbrev på jobb. I årets statsbudsjett har vi økt tilskuddet til flere læreplasser og bedre kvalifisering og formidling til læreplass, sånn at det til sammen blir 460 millioner kroner til dette arbeidet. I barnehagestrategien har vi sagt at det skal være et mål om minst 25 prosent fagarbeidere i alle barnehager. Å ta inn flere lærlinger, og på denne måten bidra til å rekruttere barne- og ungdomsarbeidere, er et viktig tiltak for å øke andelen fagarbeidere. Barne- og ungdomsarbeiderne er en viktig yrkesgruppe i barnehagen, som også har en vesentlig rolle når det gjelder å tilrettelegge og gjennomføre det pedagogiske tilbudet for barna. På nasjonalt nivå er andelen barne- og ungdomsarbeidere på 22,3 prosent, 16,8 prosent i private barnehager mot 27,7 prosent i kommunale barnehager.
I rapporten LÆRERMOD 2019-2040 har SSB framskrevet tilbud og etterspørsel etter ulike grupper lærere. SSB har ikke tallfestet hva den faktiske pedagogtettheten i barnehagene vil være, men rapporten gir oss likevel et godt utgangspunkt for å vurdere mulighetene for å øke andelen barnehagelærere i fremtiden.
I referansebanen for barnehagelærere i LÆRERMOD fremskriver SSB store og voksende overskudd i hele framskrivingsperioden. Gitt situasjonen i utgangsåret 2019, framskriver SSB et overskudd på hele 14 400 barnehagelærere på nasjonalt nivå i 2030. I 2025 og 2027 er overskuddet på barnehagelærere fremskrevet til henholdsvis 8 400 og 11 000. Til sammenligning mangler det i dag om lag 8 000 barnehagelærere for å oppnå en barnehagelærerandel på 60 prosent på nasjonalt nivå. Det er samtidig viktig å understreke at SSBs framskrivinger er sensitive for forutsetningene som legges til grunn, slik som antakelser om fødselstall, innvandring, hvor mange som fullfører barnehagelærerutdanningen og hvor mange som forblir i yrket. Det vil derfor være usikkerhet knyttet til det faktiske behovet for barnehagelærere, særlig om vi ser litt lengre frem i tid.
SSBs rapport antyder at det kan være et betydelig rom for å øke andelen barnehagelærere i årene som kommer. Det er viktig at vi i fellesskap forsøker å utnytte dette rommet når vi har muligheten. Hvis ikke risikerer vi at barnehagelærere heller går over til andre yrker. Målet om å jobbe for at barnehagelærere skal utgjøre minst 60 prosent av grunnbemanningen er derfor en naturlig og langsiktig målsetting for å heve kvaliteten på barnehagetilbudet mot 2030.