Skriftlig spørsmål fra Alfred Jens Bjørlo (V) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1011 (2022-2023)
Innlevert: 14.01.2023
Sendt: 16.01.2023
Besvart: 24.01.2023 av næringsminister Jan Christian Vestre

Alfred Jens Bjørlo (V)

Spørsmål

Alfred Jens Bjørlo (V): Vil regjeringa forby eller på annan måte rydde opp i bruken av returprovisjonar for turistguidar og dermed sørge for meir rettferdige konkurransevilkår i reiselivet?

Begrunnelse

Det har vore eit problem over lang tid at turistbutikkar inngår samarbeid med guidar og reiseselskap der butikkane betaler provisjon til aktørane for å ta turistane med til visse butikkar og ikkje til andre. Det går ut over aktørar som ikkje er villige til å betale ein slik provisjon, og er til hinder for konkurransen mellom aktørane.
Noverande Konkurransedirektør Tina Søreide har omtala praksisen som skadeleg og noko som bør regulerast, og m a sagt følgande om saka: «Bruken av returprovisjonar fører til at turistar får høgare prisar og avgrensa tilgang til marknadene, medan butikkane opplever urettferdig konkurranse på urettvist grunnlag.» (Firda, 29/3-21 – Søreide var då professor ved NHH og ein av Noregs fremste ekspertar på korrupsjon).
Næringsdepartementet var i gang med å arbeide med problemstillinga i 2019/2020, men la arbeidet på is etter COVID-19-utbrotet for å prioritere akutt krisehandtering overfor reiselivet og andre bransjar i 2020 og 2021. Dåverande Næringsminister Iselin Nybø varsla i skriftleg svar til Stortinget i april 2021 om temaet at ho ville gjenoppta arbeidet med provisjonsproblemet når samfunnet gjenopna for fullt. Det skjedde på nyåret 2022.
Eg vonar difor at noverande Næringsminister har tatt opp stafettpinnen etter regjeringa Solberg, og at det no er på gang konkrete tiltak for å få slutt på denne uheldige praksisen som står i vegen for sunn og rettferdig konkurranse i norsk reiseliv og handelsnæring.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Takk for spørsmålet. Eg er godt kjent med at praksisen med returprovisjonar vert opplevd som ei utfordring for nokre bedrifter i reiselivsnæringa. Forbrukarane er vinnarane når konkurransen får utspele seg på ein sunn måte, og selskapa må kappast om å tilby best mogleg produkt til lågast mogleg pris. Praksisen med returprovisjonar kan på si side bidra til å svekke konkurransen mellom turistbutikkar.
Som du seier vart det gjort eit arbeid med denne problemstillinga i 2019. Informasjonsbrosjyra som vart utforma hadde til føremål å gje ei oversikt over nokre av føresegnene ein må ta omsyn til dersom det er ynskje om å inngå ei slik avtale. Slik eg les spørsmålet ditt er det problemstillinga knytt til at nokre turistbutikkar inngår samarbeid med guidar og reiseselskap du er oppteken av.
I informasjonsbrosjyra frå 2019 er relevante paragrafer frå avtalelova, konkurranselova, marknadsføringslova og straffelova framheva, for at det skal vere enkelt å sette seg inn i kva reglar som gjeld. Eigar av ein butikk må ta omsyn til at vedkomande driv si verksemd i ein konkurranseutsett marknad. Det vil seie at eigaren ikkje kan ta avgjerder eller inngå avtaler som skader eller avgrensar konkurransen mellom aktørane i sin bransje. Det er heller ikkje lovleg å skjule overfor kundane korleis produkta vert marknadsført.
Ingen av våre nordiske naboland synes å ha konkrete reguleringar av slike avtaler, men dei har regelverk som kan kome til bruk tilsvarande det vi har i Noreg. Departementet hadde dialog med næringslivsorganisasjonane for reiselivet for å få bistand til å avdekke omfanget av problemet, før brosjyra blei utarbeida. Praksisen vert ikkje oppfatta å være ei særleg stor utfordring generelt eller i heile landet, men heller ein utfordring enkelte plassar, og det var heller ikkje alle på same stad som meinte at praksisen var eit problem.
Eg tek utgangspunkt i at alle som driv forretning i Noreg overheld norske lovar og reglar. Dersom det vert oppdaga at nokon bryt reglar må det verte meldt inn til politiet som vil ta saken vidare i rettssystemet, eller til rette tilsyn som vil handtere saka i tråd med gjeldande reglar for saksførebuing. 
Før sommaren vil eg leggje fram ein handlingsplan for reiselivet. Eg vil ha nær dialog med næringa om ulike tema for planen, returprovisjonar er eit av fleire aktuelle tema.