Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:896 (2022-2023) Innlevert: 06.01.2023 Sendt: 06.01.2023 Besvart: 09.01.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Modolf Haraldseid (H): Været den siste tiden har aktualisert problemstillingen med E-134 over Haukeli generelt, og parsellen Seljestad - Røldal spesielt. Et gryteklart prosjekt med sterk omtale i NTP skriker etter å få sin oppstart. Lokalt næringsliv som er avhengig av denne vegen, har ikke reelle alternativer til omkjøring, og lider sterkt under manglende forutsigbarhet. Kan statsråden gi klare signaler om når den nevnte parsellen Seljestad -Røldal vil bli påbegynt slik at folk i Rogaland og Sunnhordland har noe konkret å forholde seg til?
Jon-Ivar Nygård: Vi kjenner alle til de utfordringene vi nå står overfor med krig og energikrise i Europa og høy prisvekst. Regjeringens svar på dette er et ansvarlig og balansert budsjett, som bidrar til trygghet i folks hverdag. Deler av Nasjonal transportplan er ikke realistisk å følge opp i dagens situasjon. I tillegg blir prosjektene betraktelig dyrere å bygge ut med den prisveksten vi opplever i dag. Vi får rett og slett mindre samferdsel for de pengene vi bruker. Likevel, samferdselsbudsjettet er rekordhøyt i dag. Det bygges veier og jernbane over hele landet og i byene er det en stor satsing på kollektivtransport, sykling og gange. Vårt hovedfokus fremover er å sørge for at vi får bygget ferdig alt vi har startet opp og ta godt vare på den infrastrukturen vi allerede har. Derfor har vi prioritert 1 milliard kroner mer til drift og vedlikehold i det som er et stramt budsjett i 2023. Samtidig vil en del prosjekter utsettes. Dette vil merkes mest på veisiden. Der er det flere prosjekter hos Statens vegvesen som er høyt prioritert og klare for utbygging, som: E134 Oslofjordtunnelen, E134 Røldal–Seljestad, E6 Megården–Mørsvikbotn og E16 Hylland–Slæen. Disse får ikke penger til å starte opp i 2023. Som det går fram av Prop. 1 S (2022-2023) vil videre framdrift for disse prosjektene bli vurdert fram mot statsbudsjettet for 2024. Jeg kan ikke nå si noe om hva det blir rom for i budsjettet for 2024, men forsikrer at arbeidet allerede er godt i gang.