Kim Thoresen (SV): I etterkant av stortingsmelding nr. 32 (2000-2001), stemmer det at en like grundig evaluering av religionsfaget (KRL/RLE/KRLE) ikke er blitt gjennomført etter 2001, og hva vil statsråden evt. gjøre for å få fortgang i en ny grundig evaluering?
Begrunnelse
Stortingsmelding nr. 32 (2000-2001) er den siste evalueringa vi har av et fag som fortsatt kan anses som kontroversielt, av mange ulike grunner. Etter 2001 har faget byttet navn fra KRL, først til RLE og deretter til KRLE. Mens jeg gikk på barneskolen het faget Kristendom, men på ungdomsskolen fikk vi splitter nye KRL-bøker. Med overgang til RLE og KRLE, beholdt svært mange skoler KRL-bøkene og noen forlag endret bare fagtittel fra KRL til RLE på læreboka. Innholdet var identisk. På denne tida jobbet jeg som lærer og diskusjonen i skolens fagseksjon gikk høylytt.
En kunnskapsminister må vite hva som rører seg i fagene, og spesielt i et fag som KRLE. En evaluering er på sin plass, både for oppdateringen sin del men også for å luke ut metoder og innhold som ikke tåler dagens lys. Norge ble dømt for faget tilbake i 1997 av den europeiske menneskerettighetsdomstolen. Til tross for navneendringen, har likevel lite skjedd. Dommen sier at målet om mangfold, likeverd og pluralisme ikke kan nås med fagets innretning og rammebetingelser. Det legges til grunn at religionene og livssynene må presenteres som kvalitativt likeverdige.
Det vi trenger å utstyre våre barn med er kunnskap om en variasjon og bredde av de forskjellige religionene og religiøse praksisene som finnes rundt i verden, og det at man kan leve helt fint uten en tro med forskjellige livssyn. Dette er kunnskap elevene trenger for å forhindre for mange misforståelser og for mye fremmedfrykt når man møter mennesker med en annerledes virkelighetsforståelse og andre religiøse tanker enn en selv.
Dette sammen med annen kunnskap i faget som er nødvendig for det demokratiske medborgerskapet gjør at dette er et viktig fag, både for å skape gode og informerte samfunnsborgere, men også for å forhindre rekruttering til ekstremisme, radikalisering og fremmedfrykt. Siden målene for faget er såpass store, faget er såpass viktig og vi allerede en gang har endret det fordi vi brøt menneskerettighetene med det, så bør vi vite hva som foregår i faget. Uten en god evaluering siden 2001, så er det ikke grunnlag for å si at vi vet noe om faget.