Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Laabak (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:669 (2022-2023)
Innlevert: 08.12.2022
Sendt: 09.12.2022
Besvart: 14.12.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bjørnar Laabak (FrP)

Spørsmål

Bjørnar Laabak (FrP): Hva tenker statsråden om videre framdrift for nytt knutepunkt på Grønli og dobbeltspor Haug – Seut – Rolvsøy og i forhold til dette om båndlegging av arealer?

Begrunnelse

I forkant av valget i 2021 uttalte daværende ordfører i Fredrikstad seg om at null satsing på jernbane til og gjennom byen er lammende for byen. Vesentlige områder er båndlagte i forhold til planene om nytt kollektivknutepunkt/jernbanestasjon på Grønli og dobbeltspor Haug – Seut – Rolvsøy. Innbyggere og grunneiere i Fredrikstad henvender seg stadig til lokalpolitikere om hvor lenge områdene kan være båndlagt, og det stilles etter hvert tvil om hvorvidt InterCity-prosjektene, som har vært planlagt de siste tyve til tretti årene, blir gjennomført.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg er godt kjent med utfordringene båndlegging av arealer i byer og by-områder kan føre med seg, og har stor forståelse for den utålmodigheten og frustrasjonen kommunene kjenner når realiseringen av planlagt infrastruktur lar vente på seg. Å planlegge og bygge jernbanespor og -stasjoner er et langsiktig arbeid, som medfører at store arealer båndlegges over lang tid og hemmer utvikling av byen. Særlig har nok dette vært en utfordring for InterCity-byene som har måttet ta hensyn til ambisiøse planer om nye stasjoner og dobbeltspor basert på KVUen som ble lagt frem for nærmere 10 år siden, uten at de har fått de avklaringene de har hatt behov for.
For Østfold har krevende grunnforhold og store økninger i kostnadsestimatene medført en ekstra belastning i form av usikkerhet knyttet til at tilbudsutviklingen på indre InterCity til Fredrikstad ikke ble prioritert med oppstart i første perioden i Nasjonal transportplan 2022-2033.
De usikre tidene vi lever i med trangere økonomiske rammer, krig og energikrise i Europa, medfører at vi fremover må gjøre krevende prioriteringer mellom infrastrukturprosjektene innen samferdsel. For å møte transport- og mobilitetsbehovet må vi utvikle løsninger som har et kostnadsnivå som lar seg prioritere innenfor realistiske rammer. I forbindelse med NTP 2025-2036, har regjeringen derfor gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å vurdere videreutviklingen av togtilbudet på IC-strekningene gjennom tilbudsbaserte effektpakker (Supplerende tildelingsbrev nr. 4, 2022).
Effektpakkene skal ta utgangspunkt i et tilbud som svarer godt på de reisendes behov, samtidig som en enklere og mer optimalisert infrastruktur reduserer utbyggingskostnadene. Det er også et mål at den oppdaterte strategien for tilbudsutvikling skal gjøre det mulig å frigjøre eller redusere båndlegging av areal så raskt som mulig, blant annet gjennom å vurdere et konsept med ny stasjon i Fredrikstad. For å gi kommunene avklaringer på strekningen mellom Fredrikstad og Sarpsborg, er Jernbanedirektoratet bedt om å påse at Bane NOR ferdigstiller det pågående planarbeidet på strekningen Haug–Seut–Klavestad.
Vurderingene og de videreutviklede løsningene fra Jernbanedirektoratet og Bane NOR, vil være en viktig del av beslutningsgrunnlaget for prioriteringene som skal gjøres i neste NTP.