Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:608 (2022-2023)
Innlevert: 03.12.2022
Sendt: 05.12.2022
Besvart: 09.12.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Hvorfor begrense fritak/redusert takst til byområder der det er miljødifferensiert takstopplegg etter veglova § 27 annet ledd når Stortinget har gjort et generelt vedtak, og hvorfor begrenses vedtaket til kun til å gjelde tunge kjøretøy i takstgruppe 2?

Begrunnelse

Stortinget gjorde vedtak 2. desember 2021:

«Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem forslag om hvordan man kan likestille GA-kjøretøy som kjører på biogass, med el- og hydrogendrevne biler i bomringene snarest mulig og i løpet av 2022.»

I denne forbindelse skriver samferdselsdepartementet i oppfølgingen at en ordning med redusert takst/fritak for tunge kjøretøy på biogass kan ikke håndteres innenfor det tekniske bompengesystemet AutoPASS, jf. omtalen av anmodningsvedtak nr. 1008 av 27. mai 2021 i Prop. 1 S (2021–2022). Som det går frem av denne omtalen, er AutoPASS basert på kjøretøyregisteret. Det er der kun registrert om kjøretøyet er et gasskjøretøy. Gasskjøretøy kan fylle naturgass og biogass om hverandre, og det er ikke mulig å registrere om kjøretøyet har biogass eller naturgass på tanken ved bompassering. Samferdselsdepartementet har derfor gitt Statens vegvesen i oppdrag å utarbeide en løsning med egen takstgruppe for alle gassdrevne kjøretøy (GA) i takstgruppe 2 (tunge kjøretøy). Det legges opp til en ordning innenfor AutoPASS som omfatter alle GA-kjøretøy, og som det først og fremst legges til rette for i byer der det allerede i dag er mulighet for et takstsystem med tids- og miljødifferensierte takster, jf. veglova § 27 andre ledd. Dette kan gi grunnlag for redusert bompengetakst eller fritak for bompenger dersom det er lokalt ønske om det.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bakgrunnen for at det er lagt opp til at fritak/redusert takst for gassdrevne kjøretøy først og fremst kan tas i bruk i byområder, er at det i dag kun er i byområdene det er mulighet til og tilrettelagt for - både juridisk og teknisk innenfor AutoPASS - et fleksibelt takstsystem der takstene bl.a. kan differensieres etter kjøretøyets miljøegenskaper, jf. veglova § 27 andre ledd. I byområder kan formålet med bompenger være både finansiering og trafikkregulering.
Samferdselsdepartementet ba Statens vegvesen om å opprette egen taktsklasse («gass») innenfor takstgruppe 2 (tunge kjøretøy), som omfatter alle tyngre gassdrevne kjøretøy med unntak av kjøretøy drevet av hydrogengass. Takstklasse «gass» likestilles med takstklasse «nullutslippskjøretøy» når det gjelder mulighet for fritak/redusert takst. En slik takstklasse kan anvendes i de bompengefinansierte bypakkene i byområder der lokale myndigheter har fått innføre et miljødifferensiert takstopplegg etter veglova § 27 andre ledd, og som det derfor også er teknisk tilrettelagt for. En ny takstklasse «gass» var på plass 1. september 2022, og forutsatt lokalpolitiske vedtak, kan det innføres fritak eller redusert takst for gassdrevne kjøretøy i takstgruppe 2 i de bompengefinansierte bypakkene som allerede har et opplegg for miljødifferensiering.
Når det gjelder spørsmålet om hvorfor ordningen begrenses til kun å gjelde tunge kjøretøy i takstgruppe 2, mener jeg at det i takstgruppe 1 (kjøretøy til og med 3 500 kg) er ønskelig å motivere til nullutslippsteknologi fremfor lavutslippsteknologi. En mulighet for miljødifferensiering av bompengetakster i byområder ble innført for å endre publikums preferanser i retning av kjøretøy med miljøvennlige kjøretøysegenskaper, og i takstklasse 1 har elektrifiseringen av kjøretøyparken kommet langt. I følge Statistisk sentralbyrå ble det førstegangsregistrert 176 000 personbiler i 2021, og 65 prosent av disse hadde kun elektrisk motor. Det å motivere for innfasing av lavutslippsteknologi som biogass anses ikke hensiktsmessig for denne gruppen kjøretøy.