Sofie Høgestøl (V): Både flyindustrien og bioindustrien er avhengig av forutsigbarhet med hensyn til opptrappingsplanen for innblanding av biodrivstoff til luftfarten.
Når kommer regjeringen til å sende forslaget om økt omsetningskrav til luftfarten på høring?
Begrunnelse
Regjeringen viser i sitt forslag til statsbudsjett for 2023 til at Miljødirektoratet har utredet muligheten for å øke innblandingskravet for bærekraftig biodrivstoff til luftfarten. Det står å lese at Miljødirektoratet har utredet et krav på to prosent innblanding av avansert drivstoff, med foreslått ikrafttredelse 1. juli 2023.
Norge var det første landet i verden til å innføre et krav om innblanding av avansert biodrivstoff i luftfarten, med et krav om 0,5 prosent avansert biodrivstoff i luftfart fra 1. januar 2020. Det er imidlertid ikke foreslått en videre økning. Miljødirektoratet har evaluert omsetningskravet til luftfart, og konkluderer med at omsetningskravet i stor grad har vært vellykket. Miljødirektoratet har også utredet en videre opptrapping av innblandingskravet til to prosent fra 1. juli 2023. Saken ligger nå hos departementet.
I Hurdalsplattformen står det at regjeringen vil
«stimulere til økt bruk av biodrivstoff og skjerpe kravene til andregenerasjons biodrivstoff for alle relevante transportformer»
og
«etablere storstilt satsing på norsk bioenergi og avansert biodrivstoff i transportsektoren og legge frem en plan for en helhetlig og industriell verdikjede for bruk av norske bioressurser».
Tydelige mål og en ambisiøs opptrappingsplan for innblanding av avansert biodrivstoff i luftfarten er forutsetninger både for å få ned utslippene fra luftfarten og for å legge grunnlaget for en norsk biodrivstoffnæring.