Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:401 (2022-2023) Innlevert: 15.11.2022 Sendt: 15.11.2022 Besvart: 22.11.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna
Kari-Anne Jønnes (H): Lovendringene i barnehageloven § 7 a om selvstendig rettssubjekt, er ikke i tilstrekkelig grad tilpasset skattefrie ideelle stiftelser. Kan statsråden gjøre rede for hvordan implementering av ny lov forløper for stiftelsene, om det er aktuelt med justeringer for disse, og i hvilken grad stiftelsene får veiledning fra KD?
Tonje Brenna: Kravet om at hver barnehage skal være et eget rettssubjekt vil gjelde for alle private barnehager som ikke er omfattet av den vedtatte unntaksregelen, jf. Prop. 82 L (2021-2022) Endringer i barnehageloven (selvstendig rettssubjekt, forbud mot annen virksomhet, meldeplikt m.m.) og Innst. 403 L (2021-2022). Tilskudd og foreldrebetaling utbetales til den enkelte barnehage og kravene til bruk av disse midlene gjelder også for den enkelte barnehage. For at det skal være mulig å få innsyn i bruken, må det være fullt tilgjengelig regnskapsinformasjon for den enkelte barnehage. Den nye reguleringen skal sikre innsyn i hvordan barnehagene bruker tilskudd og foreldrebetaling og bidra til at disse midlene blir brukt i tråd med regelverket. Reguleringen omfatter derfor alle eierformer.Jeg har forståelse for at overgangen til egne rettssubjekter kan være krevende for de private barnehagene. I omorganiseringen må barnehagene også ta hensyn til flere andre rettsområder, som for eksempel selskapsretten og skatte- og avgiftsreguleringer. Det er Utdanningsdirektoratet som har oppgaven med å veilede barnehagene om de nye kravene i barnehageloven. Direktoratet har brukt mye ressurser på å veilede barnehagene og har også dialog og samarbeid med Stiftelsestilsynet. Kunnskapsdepartementet har tett dialog med direktoratet om denne oppgaven og bistår også med nødvendige regelverksavklaringer knyttet til barnehageloven. Jeg viser også til at regjeringen har varslet en helhetlig gjennomgang av regelverket for styring og finansiering av barnehagesektoren i løpet av 2023. I dette arbeidet utredes det blant annet på hvordan ideelle barnehager kan få bedre rammevilkår. Videre vil følgende merknad fra Innst. 403 L (2021-2022) bli fulgt opp i dette arbeidet:«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt, mener at ideelle organisasjoner og studentsamskipnader er i en særstilling, og at det i det videre arbeidet bør vurderes om hvordan regelverket kan tilpasses disse organisasjonenes særegenhet. Et eksempel på dette er at regelverket om eksisterende reguleringer av studentsamskipnader ivaretar intensjonen om åpenhet og mulighet for kontroll.»Jeg vil komme tilbake til Stortinget med forslag til regelverksendringer basert på denne gjennomgangen.