Skriftlig spørsmål fra Erlend Svardal Bøe (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:343 (2022-2023)
Innlevert: 07.11.2022
Sendt: 08.11.2022
Besvart: 11.11.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Svardal Bøe (H)

Spørsmål

Erlend Svardal Bøe (H): Hva tenker statsråden om at forhandlingene har brutt sammen blant annet med utgangspunkt i at regjeringen ikke bidrar nok økonomisk med å bygge ut infrastruktur i Nord-Norges største by, og har statsråden selv vurdert å engasjere seg i forhandlingene for å bidra til en løsning?

Begrunnelse

Det vises til at forhandlingene om en byvekstavtale for Tromsø har brutt sammen og brev fra Statens Vegvesen til Samferdselsdepartementet datert 04.11.2022. Her skriver Statens Vegvesen til Samferdselsdepartementet at:

«det var opprinnelig avtalt nytt møte 7 i forhandlingsutvalget den 02.12.22. Statens vegvesen ser det ikke som naturlig å avholde dette møtet, og heller ikke fortsette forhandlingene på bakgrunn av lokale parters utsagn i møtet 03.11.22. Dersom det kommer nye signaler fra lokale parter eller dersom Samferdselsdepartementet ber om dette, er Statens vegvesen klar for å gjenoppta arbeidet i forhandlingsutvalget».

Innføring av bompenger i Tromsø vil ha store konsekvenser for folk og næringsliv. Bypakken som ble vedtatt på Stortinget i juni 2021 ble ansett som det første steget mot en byvekstavtale for Tromsø. Da bypakken ble behandlet på Stortinget understreket Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV i transport- og kommunikasjonskomiteen følgende:

«Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker at denne bypakken bare er et første steg på veien mot en byvekstavtale for Tromsø. Disse medlemmer forutsetter at forhandlingene om en byvekstavtale kommer i gang umiddelbart. Tromsø har vært klar til å forhandle om en byvekstavtale lenge».

Regjeringspartiene har lagt store forventninger til en byvekstavtale for Tromsø. Både når det gjelder forhandlingene, men også om staten sin andel inn i en byvekstavtale for Tromsø.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: På forhandlingsmøtet 3. november 2022 om en byvekstavtale for Tromsø ga Tromsø kommune og Troms og Finnmark fylkeskommune tilbakemelding om at de ikke vil signere på en 10-års byvekstavtale for Tromsø basert på de premissene som fremkom i brev av 2. november 2022 fra Samferdselsdepartementet til Statens vegvesen. Forhandlingsutvalget besluttet derfor å avbryte forhandlingene.
Innenfor dagens begrensede økonomiske handlingsrom prioriterer regjeringen forhandlinger om en byvekstavtale med Tromsø. Tromsø er dermed den første av de fem mellomstore byene som får tilbud om å starte forhandlinger om en slik avtale. De økonomiske rammene i brevet av 2. november 2022 innebærer at Statens vegvesen kan tilby Tromsø et samlet bidrag på inntil 1 274 mill. kr til en byvekstavtale for perioden 2023-2032.
I byvekstavtalene skal nullvekstmålet legges til grunn – altså at klimagassutslipp, kø, luftforurensing og støy skal reduseres gjennom effektiv arealbruk og at veksten i persontransport skal tas med kollektivtransport, sykling og gange. Hvis Tromsø når nullvekstmålet, vil dette gi en bedre og mer miljøvennlig by for innbyggerne. Det bør derfor være en rekke tiltak som er aktuelle å diskutere for å nå dette målet – også innenfor de rammene staten har trukket opp for sitt bidrag.
Det er Statens vegvesen ved vegdirektøren som leder forhandlingene på vegne av staten og innenfor rammer Samferdselsdepartementet og Kommunal- og distriktsdepartementet har trukket opp.
Døren til videre forhandlinger er fortsatt åpen. Kommunen og fylkeskommunen bør derfor vurdere å ta kontakt med Statens vegvesen for å fortsette forhandlingene om en byvekstavtale dersom de ønsker det.