Skriftlig spørsmål fra Henning Wold (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:342 (2022-2023)
Innlevert: 07.11.2022
Sendt: 08.11.2022
Besvart: 10.11.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Henning Wold (H)

Spørsmål

Henning Wold (H): Viser til forslaget i Statsbudsjettet for 2023 om å halvere kvoten for tobakksvarer som kan innføres som reisegods.
Hvilke konsekvenser vil denne endringen få for Avinor?

Begrunnelse

Som det står i Prop. 1 LS, har ordningen med taxfree-utsalg på lufthavner stor betydning for Avinors økonomi og bidrar til å finansiere drift og investeringer ved Avinors flyplasser. Det legges ikke opp til å kompensere Avinor for denne endringen, men det står ingenting om hva dette forslaget betyr for Avinor.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Avinor er i en krevende økonomisk situasjon. Pandemien har hatt negative konsekvenser for luftfartsnæringen, og aktiviteten i flytrafikken er fortsatt ikke tilbake på nivået før pandemien. Forslaget om en halvering av taxfree-kvoten på tobakk vil redusere Avinors inntekter. Avinor har selv anslått at dette vil påføre selskapet et inntektstap på 270 mill. kr i 2023. Anslaget er svært usikkert.
Jeg legger til grunn at Avinor fortsetter arbeidet med å effektivisere driften og gjennomføre riktige investeringer med sikte på langsiktig lønnsomhet. Jeg har akseptert at Avinor kan avvike fra egenkapitalkravet i vedtektene ut 2022. For å unngå at Avinor bryter egenkapitalkravet i vedtektene i 2023 er det i statsbudsjettet for 2023 også foreslått at det ikke tas utbytte fra Avinor i 2023. Jeg har en tett og løpende dialog med Avinor for å forsikre meg om at Avinor fortsatt kan løse samfunnsoppdraget i den krevende situasjonen selskapet står i.